Maatregelen tegen SARS en waarschuwing voor paniek

Na de Hogeschool Zeeland heeft ook het Van Hall Instituut in Leeuwarden maatregelen getroffen vanwege de terugkeer naar Nederland van twee Chinese studenten uit hun vaderland.

Het duo, dat in het door de longziekte SARS geteisterde land op vakantie is, keert komende week terug naar de Friese hoofdstad. Daar worden ze ondergebracht in een speciaal ingerichte studentenflat, waar ze tien dagen zullen blijven. Als ze gezond blijken, mogen ze weer colleges volgen.
Het Van Hall Instituut ontkent dat de studenten in quarantaine worden geplaatst. De maatregel, die bedoeld is om ‘eventuele sociale onrust onder mede-studenten en personeel te voorkomen’, is in goed overleg met de studenten genomen. Ze worden niet afgezonderd en zijn vrij om te gaan en staan waar zij willen. Eerder al trof de Hogeschool Zeeland in Vlissingen een vergelijkbare voorziening – die evenmin ‘quarantaine’ mocht heten.
‘Dat vind ik toch wel een draconische maatregel’, meent Peter van Bragt, SARS-coördinator voor de Hogeschool Brabant. ‘Hier op school volgen we de richtlijnen van de overheid en de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO). Dat wil zeggen dat we niet noodzakelijke reizen naar risicogebieden afraden en we willen weten wanneer een student of medewerker toch naar een van die landen gaat. Studenten die terugkomen uit een risicogebied, bijvoorbeeld China, moeten zich melden en worden gewezen op de symptomen van de longziekte’, zegt Van Bragt. ‘Maar we gaan niet, zoals in Leewarden, meer doen dan wat de overheid en de WHO aanraden.’
De laatste jaren heeft de Nederlandse overheid hoger-onderwijsinstellingen gestimuleerd om banden met China aan te knopen. Op de enorme Chinese onderwijsmarkt zouden grote aantallen gaststudenten geworven kunnen worden, die doorgaans tegen een flink hoger collegegeld onderwijs volgen aan Nederlandse universiteiten en hogescholen.
Twee jaar geleden opende minister Hermans daartoe een verbindingskantoor in de Chinese hoofdstad Beijing. Het Netherlands Education Support Office (NESO) waarschuwt voor onnodige paniek: ‘Het risico op besmetting blijft laag, en zelfs lager dan veel andere risico’s die we dagelijks nemen’, schrijft het NESO in een een speciaal SARS-bulletin.
Volgens het NESO hoeven Nederlandse studenten dan ook niet uit China terug te keren en zijn evenmin maatregelen nodig als Chinese studenten naar Nederland reizen. Wel moeten studenten in China onder meer regelmatig hun handen wassen en drukke plaatsen mijden. Mondkapjes zijn nauwelijks zinvol voor dagelijks gebruik.
Onnodige reizen naar het getroffen gebied raadt het NESO af, maar de organisatie ziet geen reden voor beperking van de komst van Chinese studenten naar Nederland of het afgelasten van bezoeken van Chinezen aan Nederlandse instellingen.
Niettemin werden op diverse universiteiten dergelijke maatregelen getroffen. Een bezoek van Chinese wetenschappers aan de VU werd eerder deze maand afgelast, net als de ontvangst van een Thaise prinses in Utrecht. Alle universiteiten en hogescholen volgen het negatieve reisadvies van het ministerie van Volksgezondheid voor de getroffen gebieden. (WvD/HOP)

voor meer informatie: www.hsbrabant.nl/sars