Opwarmertje Amerika-debat op intranet AIM

‘Amerika gedraagt zich als supermacht tamelijk fatsoenlijk. Het heeft onder andere Afghanistan en Irak bevrijd en waarborgt de democratie in het Midden-Oosten en het (oude) Europa.’ Dat is een stelling op een discussielijst van het AIM-web. Op het intranet van de Academie voor ICT & Management (AIM) discussiëren docenten en studenten over de rol van de VS in de wereldpolitiek. De AIM-discussie loopt vooruit op het Amerika-debat volgende week woensdag 4 juni aan de Hogeschool Brabant.

Een andere debater merkt op dat de VS een supermacht op zijn retour is. De egocentrische en angstige blik op de wereld zou het einde van Amerika als wereldmacht betekenen. Deze mening vindt veel gehoor bij andere deelnemers aan het forum.
Over een toekomstige andere supermacht lopen de meningen uiteen. ‘China is een land met veel inwoners en zit economisch in de lift’, is een veelvoorkomende opmerking. AIM-docenten en -studenten noemen landen als India en Taiwan ook als mogelijke naties die in de komende jaren meer invloed zullen hebben op de wereld.
Een aantal deelnemers spreekt de hoop uit dat Europa in de toekomst meer een eenheid zal vormen. Daar is volgens hen nu geen sprake van. Vooral Frankrijk moet het ontgelden op het forum. Dat is volgens de meesten een chauvinistisch land. (MD)

Amerika-debat met Maarten van Rossem en Arend Jan Boekestijn
woensdag 4 juni; 16.15-18.00 uur