Eerstejaars krijgen introductie in braafheid

De introductie van eerstejaars wordt steeds vaker aangegrepen voor het bijbrengen van Normen en Waarden. Aankomende studenten leren anno 2003 glaswerk op te ruimen, matigheid aan de bar te betrachten en het gestolen-fietsencircuit te mijden.

Nieuwe Minerva-leden in Leiden gaan dit jaar massaal naar de glasbak. Volgens de Stichting Promotie Glasbak moeten eerstejaars de gang naar de glasbak nog tot een vaste gewoonte maken. Daarom werkt de stichting niet alleen samen met corpora als Minerva, maar ook met de introductieorganisaties in Utrecht, Leiden en Rotterdam. ‘Niet alleen wijnflessen, maar lege potjes van spaghettisaus, dagcrème en vitaminepillen’, verduidelijkt de glaspakpromotor.
De campagne gaat gepaard met een heus glasbakspel, ‘waarmee studenten op een ludieke manier meer te weten komen over het nut van de glasbak en het recyclingproces’. Voor de nieuwe Minerva-leden is de actie minder ludiek. Zij moeten een jaar lang het glas uit de 140 eigen studentenhuizen naar de glasbak brengen. Op hun jaartruien prijkt het glasbaklogo.

Een andere manier om glasvoorraden terug te dringen is minder drinken. De vijfduizend eerstejaars in Utrecht zijn het doelwit van de campagne ‘Ik ben zat. En wie ben jij?’.
Tijdens de Uithofdag kunnen studenten onder het genot van een bekertje schaafijs meedoen aan de Alcoholwetenschapsquiz, over de risico’s en gevolgen van drankgebruik. Daarbij mogen de eerstejaars gebruik maken van de alcoholstudiegids. Er valt duizend euro mee te winnen.
Verder mochten barmedewerkers van Utrechtse studentenverenigingen zich verheugen op de cursus Verantwoord Alcoholgebruik.

Ook in Amsterdam grijpt de hang naar maatschappelijk verantwoord gedrag om zich heen. Amsterdammers met een krappe beurs (studenten dus) zijn min of meer genoodzaakt de veelvuldig gestolen fiets bij de daders terug te kopen. Voor doorgaans tien euro heeft de student weer een fiets en de junk een shot.
De ASVA Studentenunie hoopt deze kringloop samen met de gemeente Amsterdam te doorbreken. Voor 35 euro kunnen leden een legale tweedehandsfiets kopen. Het gaat om fietsen die door de politie zijn losgeknipt (ja, die kan er ook wat van). Vervolgens worden ze opgeknapt en met een gegraveerd indentificatienummer verkocht. (OvB/HOP)