Kamervragen over visaverstrekking buitenlandse studenten

De PvdA heeft kamervragen gesteld over de gebrekkige visaverstrekking van de IND aan buitenlandse studenten. Het gros van de studenten dat in Nederland aan de slag wil, zit nog op een verblijfsvergunning te wachten.

Het Platform for International Education meldde onlangs dat 65 procent van de studenten nog op geen visum heeft. Ondanks het feit dat het studiejaar vorige week van start ging. Om dit probleem te ondervangen, is er voor kenniswerkers en studenten juist een verkort visumtraject in het leven geroepen.
De Nuffic, dat de internationalisering van het hoger onderwijs op de voet volgt, durft de genoemde 65 procent niet te bevestigen. ‘Dat was het resultaat van een paar losse onderzoekjes van die organisatie’, legt woordvoerder Maureen Bergman desgevraagd uit. ‘Misschien is dat getal nog wat ongenuanceerd.’
Toch werd de Nuffic overspoeld met klachten. Bergman: ‘Vooral in augustus was het raak. De Universiteit Leiden en de Universiteit Maastricht zaten te wachten op meer dan honderd aanvragen. Delft had problemen, en studenten wilden weten hoe lang ze nog moesten wachten. Het aantal klachten neemt af, maar ook nu zitten er nog mensen te wachten.’

De PvdA is bang dat de internationale positie van het Nederlandse hoger onderwijs onder druk komt te staan als de IND inderdaad ’treuzelt’ met de visa.
Nederland is toch al niet zo ‘vriendelijk’ voor buitenlandse studenten. De prijs voor tijdelijke vergunningen steeg in één jaar tijd van 56 naar 430 euro. Voor een permanent verblijf moet nu zelfs 890 euro worden neergeteld. Die tarieven zijn volgens Justitie kostendekkend, maar liggen veel hoger dan elders in de EU.

Of en hoe groot de schade voor Nederland Kennisland is, daar doet Bergman geen uitspraken over. ‘Maar Nederland laat op deze manier natuurlijk niet blijken dat we op die mensen zitten te wachten.’ (TdO/HOP)