Studentenbond gaat opleidingscommissies ondersteunen

Leden van opleidingscommissies kunnen voortaan deskundige ondersteuning krijgen van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Op 15 september gaat het ISO Kenniscentrum van start met tien ‘ambassadeurs’ verspreid over het land.
Het idee hiervoor ontstond twee jaar geleden, toen zich veel veranderingen aandienden op opleidingsniveau. Uiteraard de komst van het bama stelsel, maar ook nauwere betrokkenheid bij visitatiecommissies. ‘Uit een marktonderzoek bleek dat opleidingscommissies behoefte hadden aan deskundige ondersteuning’, zegt ISO voorzitter Perke Rombouts.

De tien studenten worden elk voor acht uur per week aangesteld. Zij hebben zelf in opleidingscommissies gezeten en worden ‘heel goed ingewerkt’, aldus Esme Caubo. Zij heeft als projectleider het Kenniscentrum opgezet. De ISO ambassadeurs zullen ook leden van medezeggenschapsraden en faculteitsraden ondersteunen, maar het accent ligt op opleidingsniveau.
De ambassadeurs gaan ook fungeren als voelhorens voor het ISO. Ze zullen de leden van oc’s vragenlijsten voorleggen, zoals over allerlei aspecten van bama. ‘Zo weten wij goed wat er leeft en misgaat’, zegt Caubo. De ambassadeurs gaan regelmatig rapporteren aan een landelijke coördinator. Via het ISO bestuur kunnen problemen zonodig worden aangekaart bij de politiek.

Het Kenniscentrum zal ook een website opzetten en trainingen en cursussen verzorgen. Caubo: ‘Informatie uitwisseling tussen studenten in oc’s en medezeggenschapsraden in de verschillende steden is daarbij het belangrijkste aandachtspunt.’ (OvB/HOP)