‘Amerikaanse topuniversiteiten azen niet op Europa’

Topuniversiteiten in de Verenigde Staten zullen geen pogingen doen filialen te openen in Europa. Dat zegt Paul Danos, decaan van de gerenommeerde MBA school Tuck. Met zijn uitspraak neemt hij de tegenstanders van de mogelijke liberalisering van het onderwijs de wind uit de zeilen.
Vooral linkse partijen en de studentenbond LSVb roepen rond de GATTS-besprekingen het schrikbeeld op van een aanstaande invasie van Amerikaanse universiteiten in Europa, ten koste van het publieke hoger onderwijs. Wellicht zal dat opgaan voor commerciële instellingen, maar dat zijn de Amerikaanse topuniversiteiten niet. ‘Harvard, Princeton en Tuck zijn weliswaar privaat, maar maken geen winst. Maar belangrijker is dat de hoogstaande kwaliteit niet zomaar kan worden geëxporteerd. Het zou enorme investeringen vergen om vergelijkbare hoogwaardige campussen op te zetten. Dat geld is er niet.’
Volgens Danos vormt ook het cultureelverschil een hindernis. ‘Het gaat hier niet om McDonalds. Een universiteit heeft een belangrijke culturele component. Het is niet voor niets dat er geen internationale fusies van universiteiten optreden, zoals dat in het bedrijfsleven heel gewoon is. China en India zullen hun eigen topinstituten opzetten.’

De Tuck Business School aan de Amerikaanse oostkust streeft er bewust naar klein te blijven. De oudste MBA opleiding ter wereld (sinds 1900), onderdeel van het befaamde Dartmouth College, heeft maar 240 plaatsen per jaar te verdelen. Toch werft Tuck ook studenten in Europa, om het internationale karakter te versterken.
Daarbij hanteert de school een strenge selectie onder de allerbesten: alleen de vijf procent hoogste scoorders van de internationale GMAT (Graduate Management Admissions Test) worden uitgenodigd voor een gesprek. Dat zijn er zo’n drieduizend per jaar, waarvan tweehonderd uit Europa. Daar zijn ook Nederlanders bij. Met het oog op de werving maakt Danos twee maal per jaar een toer door Europa.
De gelukkigen moeten 34 duizend dollar collegegeld per jaar betalen. ‘Geen probleem’, aldus Danos. ‘Het is een investering in je loopbaan, die je snel terugverdient. Het gemiddelde salaris van een Tucker bedraagt 130 duizend dollar per jaar.’ Hoezo leenangst? (OvB/HOP)