Anti-kraakmotie CDA bom onder kamermarkt

‘De woningnood is onder studenten zo hoog, dat kraken voor velen de enige optie is’, meent LSVb-frontvrouw Merijn de Jong. Logisch dus dat ze bepaald niet in haar nopjes is met de anti-kraakmotie van het CDA.
Het CDA ziet Nederland als een internationale krakersvrijplaats, waarvan een grote aantrekkingskracht uitgaat op ‘criminele buitenlandse organisaties’. Het voorstel kan op de sympathie rekenen van de partijen aan de rechterzijde van de Christendemocraten. De SP daarentegen riep studenten dit voorjaar nog op tot kraken. Dat kwam de tomatengooiers in de Kamer op een reprimande te staan van SGP-coryfee Bas van der Vlies.
De LSVb stoelt zijn mening op eigen onderzoek naar de overspannen kamermarkt. Traditioneel zijn Utrecht en Amsterdam met 6000 zoekende studenten de koplopers in deze ranking, wachttijden voor een kamer lopen er op tot dire jaar. ‘Kraken blijft dan de enige optie’, laat de bond weten.

Overigens overstijgt de kamernood de traditionele probleemgebieden. Ook in Nijmegen en Rotterdam is het voor studenten lastig om aan een betaalbare kamer te komen. En in een provinciestad als Tilburg lopen de wachttijden op tot meer dan een jaar.
Volgens de LSVb hebben ondernemers met lege kantoorpanden genoeg bescherming. Zo mag kantoorruimte pas worden gekraakt als deze een jaar leeg staat. In Amsterdam alleen staat volgens de club van Merijn de Jong al bijna anderhalf miljoen vierkante meter kantoorruimte leeg. Dat zijn volgens de LSVb 40.000 kamers.

Er is volgens de bond maar één manier om tot een gezonde kamermarkt te komen: huursubsidie voor kamers invoeren. Verantwoordelijk minister Dekker van Volkshuisvesting had het vooralsnog drukker met andere zaken, die de bouw van ‘gewone’ huizen en kantoren te versoepelen. Over voorstellen rondom de kamernood wordt nog nader aan de Tweede Kamer bericht. (TdO/HOP)