Meeste hbo-studenten slecht geïnformeerd over bachelor-master

Van de eerstejaarsstudenten in het hbo zegt 62 procent niet goed te zijn voorgelicht over het bachelor-masterstelsel. Bij de tweedejaars is het nog erger: 80 procent is niet goed op de hoogte gesteld. Dat blijkt uit een onderzoek van Interstedelijk Studenten Overleg (ISO).
Ook aan de universiteiten bestaat een informatiekloof, al is die iets kleiner: 23 procent van de eerstejaars en 65 procent van de tweedejaars blijkt hier onvoldoende geïnformeerd.

Het ISO wijt de informatie-achterstand aan de snelle invoering van het stelsel: ‘Nederland wordt gezien als koploper en heeft dit ook nagestreefd. Echter door de snelle invoering van het stelsel hebben de instellingen veel problemen over het hoofd gezien.’
Vreemd genoeg is de voorlichting over het nieuwe stelsel slechter geworden. Vorig jaar zei 38 procent van de eerstejaars in het hbo en 4 procent van de eerstejaars in het wo onvoldoende te zijn voorgelicht.

Volgens het ISO staat of valt het succes van het stelsel met goede voorlichting: ‘Het gevaar is dat met slechte voorlichting de student zijn mogelijkheden niet benut of foutieve keuzes maakt in zijn studietraject. De student moet weten waarom hij vrije keuzeruimtes heeft binnen de bachelor-opleiding en hoe hij toe kan werken naar een bepaalde master-opleiding. Ook de hbo-student moet weten dat hij eventueel door kan stromen naar een hbo- of wo-master.’ (FG)