Studenten lerarenopleidingen vinden onderwijs te vrouwelijk

De vervrouwelijking van het onderwijs is ongewenst, met name voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van jongens. Dat vindt de meerderheid degenen die meededen aan een enquête over dat onderwerp door het nieuwe blad ‘Straksvoordeklas’ van de Algemene Onderwijsbond (AOb).

Van de 75 respondenten uitte 58 procent zich negatief over de vervrouwelijking: 13 procent denkt dat bijgevolg een overdosis softies wordt opgekweekt en 45 procent denkt dat jongens er een voorbeeldfiguur door missen. Slechts enkelen vinden het juist een zegen: volgens 3 procent van de respondenten zou het machogedrag van jongetjes hierdoor bijtijds worden aangepakt. Voor 39 procent maakt het allemaal niets uit. Voor de kwaliteit van het onderwijs maakt het al helemaal geen verschil, zo meende 95 procent.
Vroiuwen zijn in de meerderheid op de onderwijswerkvloer, en die meerderheid neemt nog steeds toe. Volgens de deelnemers aan de enquête komt dat doordat mannen hun ambitie niet kwijt kunnen in het onderwijs (31 procent), het salaris te slecht is (25 procent). Anderzijds gaat het combineren van een gezin goed samen met een baan in het onderwijs, en dat zou vooral van belang zijn voor vrouwen, vindt 25 procent. 15 procent houdt het erop dat werken met kinderen echt iets voor vrouwen is. (FG)

www.straksvoordeklas.nl
www.aob.nl