Studenten techniek gaan hovercraft bouwen

Honderdveertig eerstejaarsstudenten Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek en Technische Bedrijfskunde van de Hogeschool ’s-Hertogenbosch gaan in het tweede semester gezamenlijk een hovercraft bouwen. Een hovercraft die bijvoorbeeld door middel van grijparmen stenen kan oppakken en zich zowel op water als asfalt kan voortbewegen.
Het luchtkussenvaartuig moet ongeveer een meter lang worden en moet tien kilo aan materiaal kunnen dragen. Het multidisciplinaire project moet de technische studies aantrekkelijker maken, zegt werktuigbouwkundedocent Theo van Eijk, die het idee van een hovercraft heeft bedacht. ‘Als het beweegt en het is een beetje gevaarlijk dan trekt dat studenten.’

Een ander idee was het maken van robotwars, een populaire bezigheid van techniekstudenten op andere hogescholen, maar dat vonden de docenten te gewelddadig. ‘We wilden iets hebben dat geen geweld uitstraalt’, zegt Robert Plat, lid van de hovercraftwerkgroep.
In het project worden allerlei leerstoffen geïntegreerd. Plat legt uit: ‘Vanuit verschillende disciplines kun je voor dezelfde problemen meerdere oplossingen bedenken. Als je in het ene domein iets doet dan heeft dat gevolgen voor het andere. Als de hovercraft licht van gewicht moet zijn en je besluit het van kunststof te maken dan heb je een andere besturing nodig. De kans is dat mensen dat helemaal niet mooi vinden en daar moet je rekening mee houden, want het moet toch de markt op.’
Het is de bedoeling dat de studenten zelf alles onderzoeken, bijvoorbeeld of een machine de hovercraft bestuurt of de mens dat van een afstand doet. Omdat het toch eerstejaarsstudenten zijn, moeten er wel een aantal dingen klaarliggen. Vierdejaarsstudenten zijn momenteel bezig om het een en ander uit te zoeken. Zij doen het voorwerk.

Het project is een experiment. Als alles goed verloopt, wordt de bouw van een hovercraft meegenomen in het curriculum van de Bachelor of Engineering die volgend schooljaar van start gaat. (CB)