Academia opgeheven, HBO-Journaal staat er alleen voor

Universiteitenvereniging VSNU heeft na zeven jaar besloten haar lijfblad Academia op te heffen. Mogelijk worden de activiteiten op internet voortgezet. Een beoogd samengaan met het HBO-Journaal is door de maatregel van de baan.
Woordvoerder Marc van Wingerden van de VSNU kon geen inhoudelijke motivatie voor het besluit geven. De maatregel leidt volgens hem niet tot gedwongen ontslag van de hoofdredacteur. Daardoor blijft de besparing beperkt tot slechts 37 duizend euro: alleen de kosten voor fotografie, opmaak en freelance redacteuren. De drukkosten worden namelijk betaald uit de abonnementsgelden. Als er meer werk wordt gemaakt van internet, zal er met name een discussieforum komen.

Het wegbezuinigen van zes maal per jaar verschijnende Academia komt erg ongelegen voor het HBO-Journaal, het lijfblad van de HBO-raad. Dat kampt met een ‘erg magere financiële basis’ en streefde al twee jaar naar een fusie van de twee bladen. Voor Harm Noordhof van het bestuur van de Stichting HBO-Journaal komt het VSNU-besluit ‘volkomen onverwacht’. ‘Het is betreurenswaardig. Alle voorbereidingen waren al getroffen. Het is een gemiste kans, want het nieuwe blad had een heel goed en goedkoop middel kunnen worden voor samenwerking in het hoger onderwijs.’

Het vrijkomende geld komt de VSNU goed van pas, want die heeft tegelijkertijd besloten geld vrij te maken voor het verzamelen van kengetallen van universiteiten. Het gaat om tal van indicatoren, zoals studierendement en de deelname van vrouwen en allochtonen. Daarvoor wordt de hulp ingeroepen van Dair, een vereniging van ‘informatiemakelaars’ in hoger onderwijs. Enkele leden van Dair zullen volgend jaar deelnemen in een nieuwe werkgroep Institutional Research, gecoördineerd door de VSNU.
Volgens Dair-voorzitter Peter Hoekstra, werkzaam aan het Bureau Bestuurlijke Informatie van de UvA, komt het plan voort uit de toenemende behoefte aan helderheid. Zo stelt het ministerie OCW tegenwoordig kwaliteitsprofielen van de instellingen samen. De universiteiten denken dit zelf beter te kunnen, overzichtelijker en beter vergelijkbaar. De gegevens zullen in principe openbaar worden gemaakt. Hoekstra: ‘Hiervoor bestond in het verleden meer koudwatervrees dan nodig is. Nu nog verschilt de houding per instelling.’ (OvB/HOP)