Arbeidsmarkt hoger opgeleiden in het slop

Het is lang niet meer zo gezellig op de arbeidsmarkt van jonge hoger opgeleiden. Het aantal vacatures kelderde met zeventig procent en de salarissen voor hbo’ers zijn minder. De zekerheid van een vast contract is er vaak ook niet meer bij.
Dat blijkt uit de Intermediair Startersenquête die deze week verschijnt. Het blad baseerde zich op onderzoek onder zijn 20.000 lezers.
Startende hbo’ers blijken ten opzichte van vorig jaar genoegen te moeten nemen met gemiddeld 2,3 procent minder salaris in het bedrijfsleven en zelfs 2,8 procent minder bij de overheid. Academisch geschoolde starters zagen hun salaris in de publieke sector juist met 3,8 procent stijgen. In het bedrijfsleven was de salarisstijging met 0,1 procent nauwelijks relevant.
Gesneden wordt er in de bijscholing, leaseauto’s en pensioenregelingen. Jaarcontracten worden schaarser, halfjaarcontracten zijn ‘booming’.

Ten opzichte van de rest van de arbeidsmarkt doen hoger opgeleiden het overigens nog best aardig. Slechts twee procent van de onderzochte hogeropgeleiden is werkloos, terwijl vier procent van de beroepsbevolking op dit moment zonder baan thuis zit.
Hoger opgeleiden die langer dan vijf jaar aan de slag zijn, lijken de recessiedans te ontspringen. ‘Voor zowel hbo’ers als academici geldt: hoe meer werkervaring, des te groter de kans dat het salaris intact blijft of zelfs nog stijgt’, aldus Intermediair. (TdO/HOP)