Fransen halen bachelordiploma via International Business

Vanaf volgend studiejaar kunnen studenten van de Franse BTS-scholen in Auxerre en Le Mans hun bachelor halen aan de opleiding International Business & Languages. In ruil daarvoor mogen IBL-studenten een half jaar studeren aan die ‘hogescholen’.
IBL had al soortgelijke uitwisselingen met universiteiten in Frankrijk, maar nog niet met BTS-scholen. Het diploma daarvan, het Brevet Technique Superieur (BTS), voldoet niet aan de internationale eisen. Een BTS halen de studenten na een studie van twee jaar, terwijl een bachelor gelijk staat aan drie jaar studie.
Zelf een derde jaar aanbieden is te duur voor de Franse opleidingen. Het Engelstalige International Business Programm biedt uitkomst; studenten doen het eerste semester mee met het export- of importproject, samen met andere IBL’ers. Daarna gaan ze afstuderen in een bedrijf.
De Fransen betalen de hogeschool niets voor de uitwisseling. ‘Ze blijven ingeschreven in eigen land. Dat is goedkoper dan hier’, verklaart docente Ingrid van Kempen.
Financiële winst behaalt de opleiding dus niet met de extra studenten. Wel levert het ruilplekken op. ‘Als studeren in het buitenland straks verplicht is, moeten we goede plaatsen aanbieden,’ legt Van Kempen uit. Haar collega Maryse Goudeau: ‘We proberen één student per keer te laten gaan, zodat ze geen Nederlands kunnen spreken.’
Voor IBL’ers is het straks bijna onmogelijk om een onvoldoende te halen voor Frans. Want de Fransen worden als student-assistent ingezet. Ze corrigeren werk van medestudenten en helpen waar nodig bij struikelpunten. ‘Een goed leerdoel voor hen en ons nemen ze veel werk uit handen.’

De uitwisseling kan een staartje krijgen, want de contactpersoon van Auxerre legt de mogelijkheden voor aan een netwerk van BTS-scholen. Meer uitwisselingen zijn ook welkom, met maar met mate. Van Kempen: ‘We willen geen honderdvijftig Fransen hebben rondlopen, zoals we ook geen honderdvijftig Chinese of Duitse studenten willen. Het moet beheersbaar blijven.’ (MvH)