Studenten maken vuist tegen Dexia Bank

Ze hadden gehoopt met een effectenleasecontract genoeg geld te sparen om later de IBG-lening af te lossen of iets leuks te doen. Nu de koersen zijn ingestort, hebben ze schulden van (tien)duizenden euro’s.

‘Ze’ zijn de drie- à vierduizend studenten die tijdens de beurshausse een effectenleasecontract afsloten bij LegioLease, dat in 2000 in handen kwam van de Dexia bank. De pas opgerichte stichting (www.juniorlease.nl) heeft zich namens 150 studenten aangesloten in de rij van gedupeerden in de ‘lease-affaire’. Door de bank genomen gaat het om schulden van tussen de vijf- en de dertigduizend euro. JuniorLease wil maximaal vijfhonderd claims behartigen bij de Commissie Geschillen Aandelenlease. Dat college is door minister Zalm van Financiën ingesteld om te bemiddelen.

Eind jaren negentig verkondigden de profeten van de Nieuwe Economie tegen alle historische wetten in dat er nog maar één richting was: omhoog. Niet alleen de rijken, maar ook de gewone mensen meldden zich massaal op de beurs voor wat hen een spel zonder risico’s leek.
Zo’n zes procent van de Nederlandse huishoudens sloot een effectenleasecontract af – en velen zeiden achteraf niet te weten dat ze eventuele verliezen zelf zouden moeten betalen. LegioLease had dan ook nooit de vaak financieel kwetsbare groep studenten mogen benaderen, meent voorzitter Mannes den Breejen van Juniorlease. ‘Studenten hebben een klein of zelfs negatief vermogen en te weinig inkomsten om de maandelijkse leasetermijnen te kunnen voldoen.’
Bovendien zou LegioLease zich hebben bediend van -verboden- ronselpraktijken. ‘Veel studenten zijn in de periode 1998-2001 benaderd door callcentermedewerkers. Als je geïnteresseerd was, kreeg je heel snel een contract onder je neus’, verhaalt Den Breejen. Zo verging het ook hem. ‘Men deed het daarbij voorkomen als spaarcontracten, terwijl het in feite om geleend geld ging.’ En dus kwam VU-student Den Breejen terecht in de wereld van de lease-aandelen.
De afloop is bekend. De aandelenkoersen suisden vanaf maart 2000 omlaag, de termijnbedragen op de leasecontracten bleven onveranderd – evenals de verplichting om na afloop van de verbintenis de restschuld te betalen van enkele malen het belegde vermogen.

Zelf leaste Den Breejen aandelen Wolters Kluwer, Aegon en KPN voor een forse maandtermijn. In drie jaar tijd verloor de aandelenportefeuille tweederde van haar waarde. Eén dezer dagen loopt het contract af en zit Den Breejen met een restschuld waar hij ‘nog lang niet’ van af is.
Dexia bestrijdt dat klanten misleid zouden zijn en betreurt het beleggingsdebâcle. ‘Dat had niemand kunnen voorzien’, aldus woordvoerder Rob Okhuijsen. Toen de omvang van de koersval evenwel duidelijk werd, heeft de bank een aanbod gedaan aan alle cliënten met een dreigende restschuld (www.dexia-aanbod.nl). ‘Uitgangspunt was dat niemand in de financiële problemen zou mogen komen.’

Cliënten konden kiezen uit een aantal mogelijkheden: bijvoorbeeld de schuld afbetalen in renteloze termijn ter hoogte van het leasebedrag, of de termijn tegen een laag renterief verlengen in afwachting van betere tijden op de beurs. Volgens opgave van de bank is bij 46% van de contracten zo’n regeling getroffen. Dexia’s raming van de gemiddelde restschuld ligt overigens een stuk lager dan die van JuniorLease. Het zou gaan om vierduizend euro. (PH/HOP)