Vraagtekens rond medewerkers met gecombineerde taken

Voor de meeste medewerkers zal de plaats waar ze na de reorganisatie per 1 januari terecht komen geen verrassing zijn. Maar er is een categorie die nog verbaasd zou kunnen zijn over die beslissing. Deze maand krijgt iedereen een brief van de Raad van Bestuur waarin wordt meegedeeld bij welk nieuw organisatieonderdeel hij wordt ingedeeld.

De plaatsing van de meesten volgt uit de positie die men nu heeft. Docenten hoeven maar in het structuurschema te kijken om te zien in welke academie nieuwe stijl de eigen opleiding terecht komt. Medewerkers van de ondersteunende diensten kennen hun nieuwe plek als ze nagaan in welke van de drie nieuwe centrale diensten hun afdeling is ondergebracht.
Maar voor sommigen blijven vraagtekens bestaan, zo bleek gisteren bij de twee eerste personeelsbijeenkomsten in de Tilburgse vestiging van de Hogeschool Brabant. De Raad van Bestuur praat deze week het personeel in zes bijeenkomsten bij over de reorganisatie.
Ondersteuners in de faculteiten van de Hogeschool Brabant bijvoorbeeld zijn soms met diverse werkzaamheden belast die na de reorganisatie in verschillende centrale diensten worden ondergebracht. De werkzaamheden die het grootste aantal uren van de aanstelling beslaan zullen dan bepalend zijn voor de dienst waar men wordt ondergebracht, zo werd meegedeeld. ‘Maar vaak staat dat helemaal niet beschreven’, was de opmerking uit de zaal.
Met name is de positie van managementassistentes in de academies en faculteiten nog niet duidelijk. Die zouden straks vanuit een centrale pool ter beschikking kunnen worden gesteld aan de academies nieuwe stijl. Maar ook zouden ze rechtstreeks als basisondersteuning aan de academies kunnen worden toegewezen. Overigens combineren juist managementassistentes hun werk vaak met meerdere andere taken, die na de reorganisatie bij de centrale diensten terechtkomen.
Ook als docenten bij verschillende opleidingen werken, zal de opleiding waar men het meeste uren doorbrengt bepalend zijn voor de academie waarbij men wordt ingedeeld. Om straks voor andere dan de eigen academie te blijven optreden worden deze docenten via managementcontracten uitgeleend.
Wanneer betrokkenen moeite hebben met de indeling kan men bij de Dienst Personeel & Organisatie aankloppen, zo werd toegezegd.

Bestuursvoorzitter Harry Koopman onderstreepte, dat de indeling vanaf 1 januari een formele structuurwijziging is. ‘Iedereen blijft gewoon zijn werk doen op de plaats waar hij nu zit.’ Tot de zomer treedt dan een overgangssituatie in waarin de nieuwe leidinggevenden hun academie of dienst zullen gaan inrichten. Daaruit kunnen nieuwe afspraken ontstaan over taken en werkplekken.
Wie de nieuwe leidinggevenden zijn, wordt uiterlijk in februari bekend. (FG)