Terug naar overzicht

Personeel belangrijk in bestrijding winkeldiefstal

Dat winkelpersoneel agressief kan reageren op winkeldiefstal is begrijpelijk. Dat zei Chris van der Zwam, beleidsmedewerker dienst beveiliging Ahold Nederland gisteren tijdens het seminar Criminaliteit in Retail dat de opleiding Small Business & Retail Management in ’s-Hertogenbosch organiseerde.
Hij reageerde daarmee op de gebeurtenissen bij Albert Heijn en Dirk van de Broek. ‘Meerdere malen per dag krijgen ze te maken met diefstal, verbaal geweld of agressie. Als je die details weet, kun je je voorstellen dat ze doorschieten qua emotie. Daarmee wil ik de acties niet goedpraten, ik wil ze slechts verklaren.’
De criminaliteit in de winkelbranche neemt nog steeds toe en die kan niet gestopt worden. Wel kan een winkel preventieve maatregelen nemen om de criminaliteit tegen te gaan, zei Van der Zwam. Van cameratoezicht tot artikelbeveiliging en van kluizen tot procedures. ‘We willen ons personeel niet met de dag- of weekopbrengst over straat sturen. Zo’n risico mag je niet nemen.’
Het personeel is een belangrijke factor om criminaliteit te ontmoedigen. Een klantvriendelijke houding kan al agressiviteit tegengaan. ‘Het personeel kan verbaal geweld uitlokken door hun ongeïnteresseerde houding.’ Ook moet het personeel winkelend publiek aanspreken als deze ‘verdacht gedrag’ vertonen. Maar ze moeten nooit te ver gaan.
Berry van der Horst, trainer en consultant bij beveiligingsbedrijf Falck bv. zei tijdens zijn workshop dat personeel vooral aan de eigen veiligheid moet denken. ‘Bij een strafbaar feit mag je mensen aanhouden. Je moet het niet. Als je bedenkt dat de politie negen van de tien keer niet meer komt, is het soms makkelijker om te zeggen dat de dief mag gaan als hij de spullen teruggeeft.’
De dief tegen de grond slaan, mag nooit, zegt Van der Horst. ‘Dat mag alleen als er sprake is van zelfverdediging. En als de ander slaat mag je evenredig terugslaan.’ Hij wijst op het gevaar overmand te worden door emotie. ‘Bij Albert Heijn en Dirk van de Broek ging het niet meer om de diefstal, maar om de emotie. En voor je het weet heb je jezelf niet meer in de hand. Let op als je leven je lief is.’
Naast Van der Zwam en Van der Horst gaven Ruud van Dijk, gepensioneerd hoofd Derving en Veiligheid bij Koninklijke Vendex KBB NV en HEMA-franchisenemer Peter van Dis lezingen aan de studenten.

Het is de bedoeling dat Avans hogeschool ’s-Hertogenbosch minimaal jaarlijks een soortgelijk seminar gaat organiseren over actuele thema’s. Dat maakte Ger van Cleef, docent Commerciële Economie en inleider van de dag, bekend. De seminars moeten dienen als ontmoetingsplek voor studenten en bedrijfsleven, maar ook als verdieping. (MvH)

Meer lezen?