‘Schutte moet van studentendossiers afblijven’

De commissie Schutte heeft geen enkele bevoegdheid om studentendossiers te raadplegen in het fraudeonderzoek bij hoger-onderwijsinstellingen. Dat zegt Erik de Groot, huisadvocaat van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb).

Schutte heeft naar eigen zeggen wel degelijk het recht om de gegevens van individuele studenten te bekijken bij concrete aanwijzingen voor fraude. De commissie heeft daarover bijvoorbeeld afspraken maakt met de universiteiten, zo bevestigt een woordvoerder van branchevereniging VSNU.
Met welk recht, vraagt De Groot zich af. ‘Als je een vermoeden van fraude hebt, moet je de recherche vragen of die de dossiers wil bekijken. Instellingen die deze gegevens aan de commissie overhandigen, zijn zelfs strafbaar.’
Volgens De Groot speelt Schutte bovendien blufpoker. ‘De commissie doet zich voor als toezichthouder en zegt tegen de instellingen: die gegevens moet u ons geven. Maar Schutte is slechts een adviescommissie. Instellingen hoeven maar “zoek het maar uit” te zeggen, en de commissie staat met lege handen.’

Het is niet de eerste keer dat de taakopvatting van Schutte tot discussie leidt. Eerder kreeg de commissie al een groot deel van de universiteiten en hogescholen over zich heen omdat hij naast de ontvangsten ook de bestedingen op rechtmatigheid wou toetsen. Na een golf van publiciteit besloot men zich toch maar op de ontvangstenkant de concentreren.
Aanleiding voor de werkzaamheden van Schutte is de ‘hbo-fraude’. Volgens een eerder onderzoek van OCW naar de affaire gingen zeker 22 hogescholen en twee universiteiten over de schreef voor een bedrag van in totaal minimaal vijftig miljoen euro. De Algemene Rekenkamer, die het werkstuk van OCW onvolledig en onvoldoende vindt, zinspeelt op een veeldvoud van dat bedrag. Het onderzoek van Schutte wordt op 5 maart afgerond. Een woordvoerder van de commissie wil inhoudelijk niet op de kritiek van De Groot ingaan. (PH/HOP)