Economie Breda: van 7 naar 6,3

Nog maar net voldoende en dichtbij de kwalificatie ‘falling further behind’. Zo staat de Bredase economie ervoor. Dat bleek gisteren uit de presentatie van de Economische Barometer 2004 in popcentrum Mezz in Breda.

Vorig jaar haalde Breda nog een 7. Nu was het een 6,3. Gezien de economische malaise is op korte termijn geen verbetering te verwachten. De Economische Barometer is een meetinstrument dat ontwikkeld werd door de gemeente Breda, de Rabobank Breda en Avans Hogeschool.

De Barometer, waar studenten van de HEAO aan meewerkten, vergelijkt de ontwikkeling van de economie van Breda met die van dertig andere grote steden. Midden jaren negentig hoorde Breda nog bij de koplopers, nu scoort de stad nog maar net iets beter dan gemiddeld.
De onderzoekers wijten deze teruggang onder meer aan het grote aantal lager opgeleiden in de stad, dat bij economische malaise extra kwetsbaar is. Juist onder deze groep vallen nu veel ontslagen. Grote Bredase bedrijven als Skil, Interbrew en Van Melle kondigden alle drie grote ontslagrondes aan. In de toekomst wordt dit niet beter, is de verwachting. Bedrijven verplaatsen hun productie steeds vaker naar landen waar de lonen lager zijn, bijvoorbeeld in Oost-Europa. En dit soort werk komt niet meer terug, aldus Joost Bol, algemeen directeur van de Rabobank Breda.
Een ander punt van zorg is dat het Bredase bedrijfsleven zich matig ontwikkelt, er is gebrek aan onderzoek en vernieuwing. En daar liggen volgens Bol en gastspreker Onno Hoes (gedeputeerde van de Provincie Noord-Brabant) juist wel kansen. Dat geldt ook voor de ontwikkeling van ‘creatieve industrie’, waar volgens de Bredase wethouder André Adank in Europese steden tussen de twintig en dertig procent van de beroepsbevolking in werkt. In Breda is dat slechts vijf procent. Triple O wordt gezien als een goede stap voorwaarts. Dit nog te ontwikkelen gebied aan de Slingerweg in Breda moet een vestingplaats worden voor beginnende bedrijven die zich bijvoorbeeld met de ontwikkeling van (leisure) software bezighouden.
Er zijn ook pluspunten: de ontwikkeling van de Spoorzone (die gaat Via Breda heten), de vestiging van Beneluxkantoren in Breda, de aanleg van de HSL en verbetering van de A16. Breda wordt een goed bereikbare stad en daarmee een aantrekkelijke vestingstad als onderdeel van de as Rotterdam-Moerdijk-Breda-Antwerpen. Het terugbrengen van de haven in de binnenstad en de oprichting van het Grafisch Museum dragen er volgens Bol bij aan dat Breda prettige stad is om te werken en wonen.
Naast een groot aantal lager opgeleiden, heeft Breda relatief een grote groep hoger opgeleiden in haar stad. En dat werden er afgelopen jaar zelfs iets meer. Dat zou positief kunnen zijn voor de plaatselijke middenstand, als deze groep zijn geld in Breda uitgeeft, meent Bol. Nu werkt deze groep vooral in de Randstad. Zij zouden in te toekomst kunnen bijdragen aan innovatie van het bedrijfsleven in Breda en omgeving.
Rien Brouwers, Hoofd Opleiding Bedrijfseconomie en Accountancy, drukte de bijna honderd aanwezige ondernemers en andere genodigden op het hart dat Avans Hogeschool hoogwaardige kennis in huis heeft waar het bedrijfsleven gebruik van kan maken. Als voorbeeld noemde hij de lectoren die op het moment op allerlei gebieden aangesteld worden en die kenniskringen oprichten waarin toegepast onderzoek kan plaatsvinden. ‘Het bedrijfsleven moet deze expertise aanboren.’ (PM)

Het complete rapport van de Economische Barometer Breda vind je op: www.economischebarometer.nl.