Eerstejaars winnen ruimte-experiment

Twee eerstejaars studenten uit Utrecht en Delft hebben een experiment bedacht, dat eind april zal worden uitgevoerd door de Nederlandse astronaut André Kuipers in het internationale ruimtestation ISS.
Het experiment heet BugNRG (‘Bugenergy’), en zal worden gebouwd bij de Delftse faculteit Lucht en ruimtevaarttechniek. De studenten hebben met hun idee een prijsvraag gewonnen die was uitgeschreven door het ministerie van OCW. De gelukkigen zijn Sebastiaan de Vet (Lucht en ruimtevaarttechniek aan de TU Delft) en Renske Rutgers (Economie, Universiteit Utrecht).

Zij bedachten een experiment met een soort bacteriële batterij. Ze hadden in de krant gelezen dat er een bacterie was ontdekt, die met een extreem hoog rendement glucose kan omzetten. Daarbij komt veel electriciteit vrij. Aangezien sommige bacteriën bij gewichtloosheid actiever worden, hopen de jonge onderzoekers aan te tonen dat hun bacteriële batterij in de ruimte extra succesvol is. Dat heeft uiteraard nut voor ruimtevaarders, maar ook op aarde kan de batterij handig zijn, zoals in pacemakers.

De twee studenten worden dubbel beloond. Ten eerste met de eer dat hun experiment daadwerkelijk in de ruimte wordt uitgevoerd. Maar ook met een reis naar de Russische lanceerbasis Baikonoer in Kazachstan, als André Kuipers daar in een Sojoez capsule wordt gelanceerd. (OvB/HOP)