‘Moeilijk om over psychische problemen te praten’

Sinds het begin van dit studiejaar zijn tien studenten met psychische problemen naar de decanen van Avans Hogeschool ‘s-Hertogenbosch gestapt. Vorig studiejaar waren dat er 32. Dit vertelde decaan José Stikkers gisteren tijdens een bijeenkomst over het samenwerkingsproject ‘Zorg en twijfels’.

Het project ging in april 2003 van start in samenwerking met de organisatie van geestelijke gezondheidszorg GGZ ‘s-Hertogenbosch. Doel van de samenwerking is het behandelen of voorkomen van ernstige psychologische problemen bij studenten. Een student kan naar een van de twee hogeschooldecanen toestappen voor een gesprek. Vervolgens kan hij of zij, indien nodig, in contact worden gebracht met de GGZ, zodat er naar een oplossing gezocht kan worden.
Vorig studiejaar kwamen 32 studenten met psychische problemen naar de decanen toe. Met de tien studenten die zich dit jaar hebben gemeld bij de decanen, komt het totaal op 42 gevallen, waarvan er 25 zijn doorverwezen naar de GGZ. Tijdens de bijeenkomst in lokaal E 002 werd vanuit het publiek opgemerkt dat dit nog geen één procent van de totale studentenpopulatie is.
Landelijke cijfers geven aan dat van de Nederlandse jongeren tussen de 18 en 24 jaar 33 procent psychische problemen ervaren, zei Stikkers. Van dit percentage zit 7 procent met een depressie, heeft 13 procent last van angststoornissen en kampt 21 procent met een alcohol of drugsverslaving.
Op het eerste oog lijken de aantallen op de hogeschool dus nog wel mee te vallen. Dat is echter een voorbarige conclusie, legt Stikkers uit. ‘Het voor veel studenten met dergelijke problemen vaak erg moeilijk om hier met iemand over te praten. Bovendien kan het zijn dat er studenten rondlopen die wel klachten hebben, maar elders al in behandeling zijn.’
Studenten die wél die stap willen zetten, kunnen zoals gezegd bij de decanen terecht, maar ook de folder ‘In de war?’ halen bij het Studie Informatiecentrum. Hierin wordt beschreven wat er aan de hand kan zijn en worden voorbeelden gegeven van studenten met psychische klachten. (RN)