Studenten laten AIM ‘rekenmonster’ na

Dertien vierdejaarsstudenten Hogere Informatica (HIO) bouwden met vijftien computers één groot netwerk, dat supersnelle berekeningen kan maken. ‘Een rekenopdracht waar eerst vijftien uur voor nodig was, duurt nu nog maar één uur’, legt Joost Gabriels, initiator van het project, uit.
Het cluster bestaat uit vijftien computers die aan elkaar gekoppeld zijn, waardoor ze één grote computer vormen. Door de bundeling van krachten heeft het cluster veel meer rekenkracht dan een normale pc.
Alle pc’s hebben een processor die alleen kan rekenen. Verder beschikken ze over een moederbord en een geheugen. Alleen aan computer vijftien hangt nog een hard disk en een cd-rom. Deze laatste is de enige die in verbinding staat met het beeldscherm. Nummer vijftien geeft ook de rekenopdrachten en zorgt ervoor dat met deze berekeningen ook daadwerkelijk iets gedaan kan worden.
‘Je kunt de vijftien computers allemaal een andere berekening laten doen. Waar je normaal gesproken vijftien keer achter elkaar een opdracht moet geven, werken ze nu parallel. Dus een rekenopdracht die eerst vijftien uur duurde, duurt nu nog maar één uur’, vertelt Joost Gabriels. Het cluster bestaat uit een grote kast met vijftien uitschuifbare vakjes, waarin het binnenwerk van de vijftien computers zit. De achterkant van de kast is een wirwar van draden en kabels.
Tijdens het bouwen van de kast kregen de studenten het idee dat ze met een Ikea-bouwpakket bezig waren. Aangezien de meubels van dit concern ook allemaal een eigen naam hebben, bedachten de HIO’ers de naam Bj0rn voor het cluster. ‘We vonden dat wel een typische Ikea-naam.’

De vierdejaarsstudenten zijn de laatste lichting van de HIO richting Techniek. De opleiding heet tegenwoordig Technische Informatica. Dit gegeven inspireerden de studenten om iets voor de opleiding na te laten. ‘We wilden het voor ons zelf interessant maken, maar we vonden het ook belangrijk om iets af te leveren waar de Academie voor ICT & Management nog jaren gebruik van kan maken’, verklaart Gabriels. Daarom hebben ze naast het Bj0rn cluster ook een onderwijsmodule gemaakt, waarin veel rekenwerk zit.
De HIO’ers denken dat toekomstige studenten het cluster nog verder kunnen ontwikkelen. ‘Ze zouden nog meer computers kunnen aansluiten. Er zijn bedrijven die een cluster van duizend of nog meer computers hebben. Dat aantal is voor een hogeschool niet haalbaar, maar je kunt het wel iets uitbreiden. Er is zat mee te doen’, stelt Gabriels. (KvdL)