Prijzen voor deelname Avansbreed tevredenheidsonderzoek

Hoe tevreden de studenten van Avans Hogeschool zijn over het gebodene wordt de komende maanden onderzocht. Voor het eerst krijgen de studenten van de locaties Breda, Tilburg en ‘s-Hertogenbosch allemaal dezelfde vragen voorgelegd. Deelname betekent meedingen naar vette prijzen.
In de nacht van 7 op 8 maart krijgen alle studenten per e-mail een digitale vragenlijst toegestuurd. Ze hebben daarna drie weken de tijd om die ingevuld te retourneren. De vragen komen in het Nederlands en in het Engels beschikbaar. Dubbele invulling wordt voorkomen door beveiliging met het studentnummer. De antwoorden worden anoniem verwerkt.

Twee jaar geleden werd voor de laatste keer een studententevredenheidsonderzoek op de Hogeschool Brabant en de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch gehouden. Toen was 60 procent van de vragen op de twee hogescholen hetzelfde. Een verschil met vorige enquêtes is ook, dat het onderzoek nu helemaal digitaal wordt afgenomen. In 2002 gebeurde dat alleen aan de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch en aan de Academie voor ICT & Management van de Hogeschool Brabant.
Bij die gelegenheid bleek de respons op de digitale enquête overigens flink lager lag dan de respons op de papieren vragenlijsten. Toch heeft Avans Hogeschool nu gekozen voor de digitale weg. Om de deelname door te bevorderen worden prijzen uitgeloofd. Iedere vijfhonderdste respondent krijgt een digitale fotocamera. Na het afsluiten van de inzendtermijn wordt een hoofdprijs verloot: een reis voor 2 personen naar Rome, Barcelona of Praag ter waarde van 1000 Euro.
Dagelijks wordt de respons gepubliceerd, onder andere via de website van Skoop/Impuls. Ook de winnaars van de prijzen worden op die manier bekend gemaakt.

Een voordeel van de digitale methode is de geautomatiseerde verwerking. Dat levert een besparing in de kosten op en een snelle terugkoppeling van resultaten naar de opleidingen en diensten. Op 26 maart wordt het onderzoek afgesloten en op 29 maart zijn de resultaten al beschikbaar. Bij vroegere onderzoeken nam de handmatige verwerking vele weken in beslag. (FG)