Docenten ‘kwartetten’ om taken

De opleiding Small Business & Retail Management in Den Bosch is een experiment gestart met de verdeling van taken onder docenten. Zij kiezen uit kleurige kaartjes zelf pakketten werkzaamheden.

Taken zijn gegroepeerd op gele, groene, blauwe en andere gemerkte kaartjes. Het begeleiden van studenten, afnemen van toetsen, meewerken aan projecten, het organiseren van de introductie, het mentorschap; ze staan er allemaal op – met het totaal aantal uren.
De docenten, vorige week maandagochtend aanwezig tijdens de ‘lentemarkt’, konden een keuze maken en rangschikken de kaarten op een vel papier. Met één blik is duidelijk of de portefeuille van een docent gedurende de blokken in evenwicht is en of de werkzaamheden voldoende afwisselend zijn. Wie ziet dat er in een bepaalde periode een overbelasting ontstaat of juist te weinig te doen heeft, kan met anderen ‘kwartetten’. Op deze manier wordt de inzet van de docenten voor het schooljaar in grote lijnen geregeld.

Docenten hebben zo zelf grote invloed op hun werkzaamheden. ‘Voorheen waren er 1400 taken en moest er gedurende het schooljaar vaak door verschillende mensen worden overlegd. Nu hebben we 280 pakketten met taken die we verdeeld hebben over veertien mensen’, zegt docente Lidwien Jacobs.
De inzet van docenten is een steeds terugkerend punt van discussie en ergernis bij de opleiding, weet zij. De huidige systematiek, waarbij coursecoördinatoren (blokhoofden) docenten voor de werkzaamheden inroosteren, is ondoorzichtig. Docenten hebben geen overzicht wat zij in het studiejaar aan werk moeten verrichten en in bepaalde periodes in de blokken ontstaat piekbelasting en ook is de verdeling van het werk tussen de verschillende blokken ongelijk verdeeld, zo luiden de klachten.

De proef wordt gehouden met instemming van de academiedirectie. Binnenort, als de resultaten zijn ‘gefinetuned’, zal duidelijk zijn of het experiment is geslaagd. Jacobs toont zich tevreden over de uitkomsten van de proef. Ook de eerste reacties van docenten zijn positief. De een vond het een ‘goed proces’ en de ander vond de systematiek ‘helder en open’. (GR)