Groen licht voor eerste zorgmasters

Staatssecretaris Nijs heeft voor een opleiding tot ‘nurse practitioner’ en twee opleidingen tot ‘physician assistant’ het licht op groen gezet. Daarmee zijn de eerste bekostigde hbo-masters een feit.

Aanvankelijk was het beleid erop gericht alleen in het wetenschappelijk onderwijs masteropleidingen te bekostigen, maar door de problemen in de zorgsector bepaalde de politiek dat voor ‘maatschappelijk relevante’ hbo-masters een uitzondering gemaakt zou worden. En de Nederlandse arts, die kon wel een goede rechterhand gebruiken. Zodoende werden de nurse practitioners en de physician assistant geboren. OCW heeft de komende twee jaar 11 miljoen euro beschikbaar voor de opleidingen.
Halverwege 2003 was er ook al witte rook voor de opleidingen vanuit Den Haag. Toen keurde de accreditatieverlener NVAO een aantal zorgmasters goed en gaf het stokje door aan OCW. staatssecretaris Nijs zou bepalen welke instellingen er uiteindelijk voor bekostiging in aanmerking zouden komen. De eerste drie opleidingen hebben thans groen licht gekregen. Aan de Groningse Hanzehogeschool kan de master ‘Advanced Nursing Practice’ worden gevolgd, aan de Hogechool Arnhem en Nijmegen en de Hogeschool van Utrecht wordt vanaf komend studiejaar de master Physician Assitant aangeboden.

Volgens een woordvoerder van OCW zegt de goedkeuring van deze opleidingen helemaal niets over de kansen van de ‘achterblijvers’. ‘De enige reden dat deze opleidingen al groen licht hebben gekregen, heeft te maken met het verstrijken van de deadline. Als de NVAO een opleiding heeft geaccrediteerd, dan moeten we binnen een paar maanden uitsluitsel geven. Bij de andere opleidingen is dat pas eind maart een feit.’
Voor de maatschappelijke relevantie-toets slagen ook de andere zorgmasters van het hbo, maar gezien het beperkte aantal ‘startplaatsen’ – er kunnen ongeveer 250 mensen beginnen bij de zorgmasters – zou het kunnen dat een hogeschool teleurgesteld wordt. Op dit moment staat de opleiding tot nurse practitioner in de koelkast bij de Hogeschool Leiden, Fontys Tilburg, Saxion Hogescholen, de Hogeschool van Utrecht, de Hogeschool Arnhem en Nijmegen, de Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Inholland Amsterdam. Avans Hogeschool heeft met Fontys een overeenkomst gesloten over participatie in de beoogde Tilburgse opleiding.

Voor het volgen van een zorgmaster in het hbo is een diploma verpleegkunde nodig. Een masteropleiding neemt zo’n twee jaar in beslag. Daarmee zijn de assistent-artsen straks vele malen goedkoper dan de huisartsen. De hbo’ers kosten het rijk 50.000 euro (5.000 euro per bachelorjaar, 15.000 per masterjaar) terwijl het 20.000 euro per jaar kost om iemand op te leiden tot huisarts, wat het rijk op 120.000 euro komt. (TdO/HOP, FG)