Tijdelijk overschot aan afgestudeerden pabo

Ze kregen vaak al tijdens hun studie een baan aangeboden. Over drie jaar zal dat waarschijnlijk ook weer het geval zijn. Maar op dit moment kunnen veel afgestudeerden van de pabo niet meteen aan de slag.

Lerarentekort in het lager onderwijs? Heel even lijkt het er niet op. In 2007, als een grote groep babyboomers afzwaait, zal het tekort weer flink groeien, maar op dit moment hebben basisscholen de luxe om uit sollicitanten te kunnen kiezen. Dat meldde het Algemeen Dagblad afgelopen maandag.
Het is een tijdelijke, maar verontrustende situatie. ‘Het kan betekenen dat jonge werkloze leraren nu een andere baan kiezen, terwijl we ze straks hard nodig hebben’, zegt een woordvoeder van de HBO-raad. ‘We moeten ze behouden voor het vak.’

Harde cijfers zijn er nauwelijks. Volgens het ministerie zijn er momenteel 6600 vacatures voor voltijds leraren op de basisscholen. Volgens haar schattingen zullen er binnenkort 6400 afgestudeerden rondlopen. Dat is sowieso al te weinig, maar die leerkrachten gaan bovendien gemiddeld drieënhalve dag werken. ‘De grote steden, waar de tekorten nog steeds enorm zijn, moeten leerkrachten werven in de streken waar nu tijdelijk een overschot is’, zegt een woordvoeder. Het kabinet gaat geen geld vrijmaken voor maatregelen.
Ten onrechte, aldus hoogleraar Marc Vermeulen van de Open Universiteit. Hij doet onderzoek naar het lerarentekort. ‘Je moet het dak dekken als de zon schijnt. Nu er veel leraren zijn, moet je bijvoorbeeld vervangingswerk aantrekkelijk maken. Vervangers voor zieke leerkrachten zijn er nog lang niet genoeg.’
In dat kader wijst Vermeulen ook op het ‘plus-project’. ‘Senioren gaan dan minder werken en meer vervangingswerk doen. Die maken alvast plaats voor jongeren en vinden het zelf leuk om eens voor een andere klas te staan.’

Het gaat bij lange na niet om grote werkloosheid onder leraren en lang niet overal moeten afgestudeerden lang zoeken. ‘Bij ons is het niet anders dan andere jaren’, laat de Pabo van de Fontys Hogeschool te Limburg weten. ‘Onze afgestudeerden hebben binnen een half jaar een baan.’
In de buurt van Zwolle valt het ‘verschot’achter wel degelijk te merken: ‘Zij-instromers komen nauwelijks aan de bak’, zegt een woordvoerder van de Windesheim-Pabo.
Ook de Pabo van Avans Hogeschool in Breda ziet hetzelfde beeld. Kors-Jan Snoeij, lid van het managementteam: ‘Maar dat zien we al een aantal jaren. Onze afgestudeerden moeten eerst een tijdje aan de slag als invaller. Na een half jaar, of soms pas na drie jaar, vinden ze een eigen plek. Eigenlijk is dat wel goed. Zo krijgen ze werkervaring op verschillende scholen.’ (BB/HOP)