Weinig drukte bij bama-klachtenloket OCW

Het gaat best goed met de invoering van de bachelor-masterstructuur, denkt staatssecretaris Nijs van onderwijs. Het feit dat de afgelopen maand pas 26 mensen hebben geklaagd bij het ‘meldpunt klachten bama’ sterkt haar in die mening.
Het meldpunt is een maand geleden opgezet door het ministerie en de onderwijsinspectie om inzicht te krijgen in de invoeringsproblematiek. De meeste van de 26 klachten betroffen de (te) korte overgangsregelingen voor studenten oude stijl van de Open Universiteit. Inmiddels zijn die verlengd. Verder was er kritiek op de onduidelijkheid over de toelaatbaarheid van hbo-bachelors tot rechtenmasters die opleiden voor de zogeheten toga-beroepen.
Staatssecretaris Nijs maakte dit met enige trots bekend tijdens het nationale mastercongres afgelopen zaterdag in Amsterdam. Ze sluit echter niet uit dat er meer klachten zullen volgen naarmate de deadline voor de masterkeuze dichterbij komt.

LSVb-voorzitter Floris van Eijk vindt het weinig verbazend dat het aantal geregistreerde klachten zo gering is. Het email-adres (meldpunt_bama@minocw.nl) van het meldpunt is volgens hem nauwelijks bekend onder studenten en moeilijk te vinden op de website van het ministerie. Zelf krijgt de LSVb veel, soms zelfs ‘schrijnende’ klachten binnen.
Waarom verwijst de LSVb-website zelf niet naar het klachtenmeldpunt van het ministerie? Van Eijk zal het aan de webmaster vragen. ‘Dat is een goeie tip.’ (HC/HOP)