Ook bij Avans Den Bosch stagneren de aanmeldingen

Dat de aanmeldingen bij Avans Hogeschool in Breda en Tilburg achterblijven bij de landelijke trend was al sinds januari in de statistieken zichtbaar. Het verschijnsel lijkt zich nu echter uit te breiden naar de locatie ‘s-Hertogenbosch.
Dat blijkt uit de tussenstand van de cijfers vorige week. Begin dit jaar hield de Hogeschool ‘s-Hertogenbosch, zoals de Bossche locatie in de statistieken van de IB-Groep nog wordt aangeduid, gelijke tred met de landelijke ontwikkeling. Sinds februari zijn de landelijke aanmeldingscijfers in een stroomversnelling geraakt, maar Avans Hogeschool, met inbegrip van de vestiging ‘s-Hertogenbosch, kan die niet bijhouden.
In Den Bosch hadden zich vorige week 1101 gegadigden gemeld, 5,4 procent minder dan een jaar geleden. Landelijk bedraagt de achterstand ten opzichte van vorig jaar slechts 1,2 procent. Als deze stagnatie doorzet betekent dat een trendbreuk. Tot nu toe groeide de Bossche instelling jaren achtereen meer dan gemiddeld.
De locaties Breda en Tilburg, de voormalige Hogeschool Brabant, hebben intussen al 8,1 procent achterstand opgelopen. Dat percentage kan nog wel flink veranderen onder invloed van de aanmeldingen voor het deeltijdonderwijs, die doorgaans veel later op gang komen. In Breda en Tilburg heeft Avans veel meer deeltijdonderwijs dan in Den Bosch. De instroom van de voormalige Hogeschool Brabant blijft overigens al enkele jaren achter bij de rest van het hbo.

De landelijke verschuivingen in voorkeuren voor studies (‘groei bij de zorgopleidingen, krimp bij management- en economiestudies’) zijn ook aan Avans Hogeschool goed herkenbaar. Al zijn de plussen dan meestal kleiner en de minnen groter.
Een paar opleidingen wijken van het algemene beeld af. Zo noteerde de opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek, die dit jaar vanuit Etten-Leur naar Breda is verhuisd, tot vorige week 46 aanmelders tegen 26 een jaar geleden. Dat betekent 77 procent procent groei, terwijl landelijk maar 18 procent meer aanmeldingen worden geteld. Een nogal explosieve ontwikkeling, waar de aantrekkelijkheid van de nieuwe vestigingsplaats waarschijnlijk aan heeft bijgedragen.
Ook de opleiding Verpleegkunde scoort met 63 aanmelders (80 procent groei) veel beter dan het landelijk gemiddelde (15 procent groei).
Negatieve uitschieter is nog steeds de PABO Breda, die niet van de landelijke groei bij de onderwijzersopleidingen (3,2 procent) weet te profiteren. In Breda waren vorige week 118 aanmelders genoteerd tegen 141 een jaar geleden. Dat betekent een krimp van 16,3 procent. De pabo’s van Fontys in Tilburg en Den Bosch doen het met groeicijfers van 18,5 en 32,4 procent juist veel beter dan de rest van het land. (FG)