Scriptie over xtc wint Gouden Spatel

‘Laat ik eerst maar taart gaan halen voor iedereen.’ Dat was de eerste reactie van Robert van Waterschoot, oud-student Chemie, toen hij in februari kreeg te horen dat hij de Gouden Spatel had gewonnen. Vandaag krijgt hij in Ede de prijs voor het best chemische hbo-afstudeerverslag uitgereikt.
Tijdens zijn afstudeeronderzoek bij de sectie Moleculaire Toxicologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam bestudeerde Van Waterschoot het menselijke leverenzym, Cytochroom P450 2D6. Dit enzym speelt een grote rol bij het afbreken van geneesmiddelen, maar ook die van ecstasy. Tien procent van de westelijke bevolking mist echter dit enzym, waardoor deze mensen medicijnen niet kunnen afbreken. Hierdoor kunnen ernstige bijwerkingen ontstaan. In Amerika zijn de bijwerkingen van medicijnen zelfs doodsoorzaak nummer vijf geworden.
Omdat ecstasy sterk reageert op het enzym, maakte Van Waterschoot een serie van varianten van deze drug om het enzym verder te onderzoeken. ‘Het doel was om meer inzicht te krijgen in de ruimtelijke structuur van het enzym’, legt Van Waterschoot uit. ‘Hiermee kan het computermodel van het enzym sterk verbeterd worden. Vervolgens kunnen met dit model potentiële geneesmiddelen worden gescreend of ze wel of niet op het enzym reageren en of ze dus bijwerkingen hebben.’
Van Waterschoot schreef zijn bevindingen in de scriptie ‘Synthesis, Identification and Evaluation of Diastereomeric Amino Acid Conjugates of Methylenedioxymethamphetamine’. De Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging beloonde zijn verslag met de Gouden Spatel. Aan de prijs is ook een geldbedrag van duizend euro verbonden. ‘Het probleeminzicht, de inventiviteit en originaliteit, het gebruik van bestaande kennis en beschikbare technieken maken Robert tot een voortreffelijke kandidaat’, stelt de jury in haar rapport. (KvdL)