Social Work blij met flexibele werkplekken

Over Activiteit Gerelateerde Werkplekken (AGW’s) wordt binnen Avans Hogeschool vaak gemopperd. Maar niet door het team van Social Work (sociale deeltijdopleidingen) in Breda. Zij zijn heel blij met hun flexibele werkplekken.

Dat komt volgens de gebruikers omdat ze zelf mochten meedenken over de aanpak.

De werkruimte van de docenten en het secretariaat van Social Work bestaat uit drie onderdelen. Bij binnenkomst kom je in de ‘multi-task-werkruimte’. Hier is een balie voor het secretariaat. Er zijn verschillende werkplekken met telefoons en er is een ovale tafel. Wat opvalt is het huiselijke licht. Het doet warm aan. Op de bureaus staan moderne bureaulampen. Als je regelwerk hebt, veel moet bellen, eens wilt praten met collega’s, dan is dit de ideale werkruimte.

Vervolgens kun je via een deur naar een ruimte met bureau’s en computers, maar zonder telefoon. Hier kan rustig gewerkt worden. Daarnaast zijn er nog drie conferentieruimten, bedoeld voor kleine groepjes docenten die willen overleggen. Ook hier geen kil tl-licht, maar een sfeervolle lamp die warm, geel licht verspreid. De bureaus en stoelen in de verschillende werkruimten zijn in hoogte verstelbaar. Aan de muur is een systeem bevestigd waarmee eigen wissellijsten kunnen worden opgehangen.

Docente Anita Uitzetter is tevreden met haar nieuwe werkruimte, hoewel ze wel even moest wennen. ‘Voorheen dacht ik dat het systeem zich moest aanpassen aan mijn wensen. Ik was iemand die altijd veel bewaarde, had veel kasten nodig. Hier kan dat niet. En eigenlijk is dat heel prettig. Ik werk veel geordender nu.’

Collega Frank Philippart: ‘We zijn zo tevreden omdat we er vanaf het begin bij betrokken zijn. Eerst zaten we in twee klaslokalen. Dat was heel druk. Iedereen liep en praatte door elkaar heen en als je wat opving, wilde je je er vaak toch weer mee bemoeien.’ Bij Social Work werken ongeveer twintig mensen.

Docent en locatiemanager André Walraven meldt dat vooraf goed is gekeken naar de taken van de medewerkers en wat zij daarbij nodig hebben. Daarna is met een architect de inrichting besproken. ‘We hebben met een zo laag mogelijk budget gewerkt. Daarom hebben we gekozen voor zo weinig mogelijk bouwkundige ingrepen en we hebben niet de duurste meubels gekocht.’

Jan van Elzakker heeft als projectleider de organisatie in handen gehad. John Theeuwes, belast met huisvesting binnen de hogeschool en Leo Jansson van de Faculteit Techniek & Natuur, hebben daarbij geholpen. De manier waarop gewerkt wordt in de nieuwe ruimte is in een code vastgelegd (bureaus moeten na gebruik bijvoorbeeld altijd leeg worden achtergelaten en alle telefoontjes gaan via het secretariaat). Binnenkort komt er een nulmeting en over een half jaar volgt een evaluatie. (PM)