ECHO-award wellicht opgeheven

De ECHO-award voor allochtoon talent is vorige week wellicht voor de laatste keer uitgereikt. Het ministerie bouwt de subsidie aan ECHO af. Als er geen sponsor komt, is de prijs niet meer te betalen, laat staan te promoten.

Marokkaanse ouders, Drentse boeren, Haagse beleidsmakers en leerlingen op zwarte scholen moeten allemaal weten dat ‘allochtoon’ niet per se ‘probleem’ betekent. Daarom reikt ECHO een prijs uit aan allochtonen die goede studieprestaties halen en een bijzondere bijdrage aan de maatschappij leveren. De prijswinnaars kunnen als rolmodel dienst doen en de beeldvorming beïnvloeden. Maar dan moeten zij wel enige bekendheid krijgen.
‘De award heeft pas nut als de juiste mensen ervan horen’, zegt Ahmed Larouz, voorzitter van TANS, de netwerkorganisatie van hoogopgeleide Marokkaanse Nederlanders. ‘Misschien is zo’n prijs wat betuttelend, maar daar zou ik niet de nadruk op willen leggen. Er zijn toch nog veel mensen die denken dat allochtonen nu eenmaal niet gaan studeren. De winnaars kunnen een voorbeeldfunctie hebben. Het is dan wel belangrijk dat bijvoorbeeld leerlingen op zwarte scholen de award kennen en zich aan de winnaars kunnen optrekken.’
Maar daar ontbreekt het nog aan. De prijs haalt weinig landelijke publiciteit. Rasit Yildirim van de Studenten Unie Nederland, een vereniging met vooral studenten van Turkse afkomst, kende de prijs bijvoorbeeld niet.
‘Een goed-nieuwsverhaal is helaas moeilijk te slijten’, verklaart Mariska Komproe van ECHO, ‘en we hebben geen budget om advertenties te zetten. Het organiseren kost al veel geld.’
De oplossing lijkt te zijn om het pr-budget te verhogen, maar de overheid bouwt nu juist de subsidie voor ECHO af. We mogen ervan uitgaan dat de ECHO-award volgend jaar een sponsor nodig heeft, zegt Komproe. Als er geen geldschieter gevonden wordt, is het nog maar de vraag of de prijs volgend jaar voor de vijfde keer kan worden uitgereikt – laat staan dat er dan een hoger advertentiebudget is.
De winnaars van dit jaar zijn Shadyra Francisca van de Erasmus Universiteit Rotterdam en Hiba Harakeh van de Hogeschool van Utrecht. Ook reikte ECHO samen met de stichting Axis twee prijzen uit aan twee getalenteerde bèta- en techniekstudenten van allochtone afkomst: Angela Sarabdjitsingh van de Vrije Universiteit en Ibrahim Bokharouss van de TU Eindhoven. Zij krijgen allevier een volledig verzorgde summercourse de University of California Los Angeles in de Verenigde Staten, inclusief reis en verblijf. Ook reikte de jury een aanmoedigingsprijs uit aan Haseeb el Khafaji van de TU Delft. (BB/HOP)