Gemeente: geen extra kamers voor studenten nodig

In den Bosch is er geen sprake van kamernood. Het is niet nodig om extra woningen of tijdelijke huisvesting voor studenten te creëren. Dat schrijft het gemeentebestuur van ’s-Hertogenbosch in een notitie aan de gemeenteraad.

In veel studentensteden is de kamernood onder studenten de laatste jaren toegenomen. Die wordt deels veroorzaakt doordat afgestudeerden op studentenkamers blijven wonen vanwege een gebrek aan betaalbare, zelfstandige huurwoningen.
De stagnatie op de woningmarkt bestaat in Den Bosch ook, maar die heeft niet geleid tot tekorten op de kamermarkt, concludeert de gemeentelijke notitie. ‘Al jarenlang zijn de wachtlijsten voor een studentenkamer niet gegroeid en de wachtlijsten niet toegenomen’, zo staat er.
Het bestuur baseert de bevindingen op een enquête die via internet onder alle studenten in de stad is gehouden. Hierbij werkten instellingen van hoger en middelbaar beroepsonderwijs samen met de woningcorporatie Brabant Wonen. (GR)