Fusie of niet, ingenieurs blijven er in twee smaken

De ingenieursopleidingen aan technische universiteiten en hogescholen blijven apart van elkaar bestaan. Dat benadrukt een woordvoerder van de twee beroepsverenigingen voor ingenieurs die hebben besloten te fuseren.

Voor ingenieurs die zijn afgestudeerd aan technische universiteiten (ir.) bestond sinds jaar en dag het deftige Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI). Collega’s afkomstig van hogescholen (ing.) konden zich aansluiten bij de Nederlandse Ingenieursvereniging (NIRIA). Na veertig jaar soebatten over de verschillen slaan ze de handen nu ineen in, jawel, de KIVI-NIRIA.
‘Dat sentiment hebben we nu wel achter ons’, zegt KIVI-woordvoerder Erwin Bloys van Treslong over de onderlinge verdeeldheid. ‘In de jaren zeventig en negentig bleek de tijd voor een fusie nog niet rijp.’ Waarom nu dan wel? Het befaamde bètatekort blijkt wonderen te doen. ‘Het innovatiebeleid komt maar niet van de grond. Dat straalt af op het onderwijs. Hoe minder de techniek een groeisector is, hoe minder studenten die aantrekt.’ Ledenverlies speelt uiteraard ook een rol bij de fusie.

De nieuwe vereniging wil proberen de jeugd weer enthousiast te maken voor techniek, onder meer met het project ‘Ingenieur voor de klas’. Maar ook op politiek niveau wil de vereniging in de aanval. Als ’techniekambassade’ wil ze politici adviseren en informeren, en pleiten voor een ministerie van Technologie en Innovatie. ‘De maatschappelijke aandacht voor techniek staat bovenaan onze agenda’, zegt voorzitter Jan Dekker van de nieuwe technieklobby met een achterban van 30.000 leden. ‘We moeten duidelijk maken dat ingenieurs een echte bijdrage leveren aan de maatschappij. En dat kan veel beter vanuit één krachtige vereniging.’

Binnen de fusievereniging blijft het respect voor de traditionele hbo- en wo-bloedgroepen intact. Volgens Bloys van Treslong was dat een voorwaarde van de KIVI. ‘Daarom blijft er aandacht voor beide soorten opleidingen. De KIVI-raad Wetenschap, Techniek en Maatschappij blijft zich apart inzetten voor kwalitatief goede ir-opleidingen, en de raad van NIRIA doet hetzelfde voor de opleidingen van hbo-ingenieurs.’ (OvB/HOP)