‘Privatiseer Oxford en Cambrigde’

Oxford en Cambridge zullen ‘wegkwijnen in middelmatigheid’ als ze niet geprivatiseerd worden en hoge collegegelden mogen vragen. Dat schrijft David Palfreyman, directeur van een universitaire denktank in Oxford.

Het Verenigd Koninkrijk is nog maar net bekomen van een vurig debat over hogere collegegelden. De regering Blair dreigde erover te vallen, maar heeft de storm rond de Higher Education Bill nipt overleefd. Het wetsvoorstel zal waarschijnlijk komende maand door het parlement aangenomen worden.
In de ‘bill’ is bepaald dat universiteiten tot het jaar 2012 maximaal drieduizend pond collegegeld kunnen vragen. Dat komt neer op ongeveer 4,5 duizend euro. Maar dat is slechts een ‘kleine en voorlopige stap’ in de richting van privatisering, hoopt Palfreyman.
In zijn boek, The Economics of Higher Education, schrijft hij dat Groot-Brittannië zich moet spiegelen aan de Verenigde Staten, waar sommige universiteiten vele tienduizenden dollars collegegeld vragen. Het zou afschuwelijk zijn als de Britse universiteiten ‘verder wegzinken in ondergefinancierde Galbraithiaanse publieke armoede, in het kielzog van andere Europese onderwijssystemen’. Palfreyman wil het ‘sombere vooruitzicht van verdergaande Europeanisering’ koste wat kost vermijden.

De denktank heeft berekend dat Oxford zijn collegegeld tot meer dan vijftienduizend euro zou moeten verhogen om tegen de Amerikaanse concurrentie opgewassen te zijn. Eerder al kwamen er geluiden uit de hoek van de topuniversiteiten dat het regeringsbeleid nog lang niet ver genoeg ging. Onderzoekers krijgen in Oxford een salaris van zestigduizend euro per jaar, terwijl de onderzoekers van Princeton en Harvard respectievelijk negentig- en honderdduizend krijgen. Harvard besteedt drie keer zo veel geld aan de opleiding van een bachelor als Oxford.

Palfreyman wil overigens wel zorgen dat de toegankelijkheid gewaarborgd blijft door het model van de Amerikaanse ‘Ivy League’ van topuniversiteiten over te nemen. Alleen de rijkste studenten zouden de volle mep hoeven te betalen. De armste zouden gratis studeren. (BB/HOP)