Rebellie tegen fusie HES en HvA gesmoord

Er is wat modder heen en weer gesmeten, maar nu is het geschil tussen het bestuur en de medezeggenschapsraad van de Hogeschool voor Economische Studies Amsterdam (HES) beslecht: de fusie tussen de HES en de Hogeschool van Amsterdam (HvA) mag doorgaan.

Dat zegt de geschillencommissie onderwijs, die in het geschil uitspraak moest doen. Het doet de tegenstanders pijn. ‘Het is alsof we met onze ogen dicht in een zwembad springen in de hoop dat er water inzit’, verzucht Arie Mollema, voorzitter van de medezeggenschapsraad van de HES. ‘Het is geen fusie, het is een overname.’
Het bestuur van de HES hanteert de gebruikelijke argumenten om op de fusiegolf mee te deinen: schaalvergroting, meer mogelijkheden, meer zekerheid. Maar het belangrijkste is de ‘Amsterdam School for Economics and Business’, die de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam samen willen starten. De HvA en de UvA hebben al hetzelfde college van bestuur en werken dus vanzelfsprekend samen. De HES wil graag aanklampen in plaats van concurreren, maar de universiteit wil niet met twee hogescholen tegelijk samenwerken. Daarom is fusie noodzakelijk, meent het HES-bestuur, wil de HES in de toekomst nog overleven.

Samenwerken van twee instellingen in één faculteit is in Amsterdam geen optie meer, sinds de Educatieve Faculteit Amsterdam op rampzalige wijze is gestrand. In die faculteit verzorgden de Inholland Hogescholen en de HvA samen lerarenopleidingen, maar de belangen botsten te veel.
Maar Mollema wil er niet aan. ‘Het is volkomen onduidelijk waarmee we in zee gaan’, blijft hij herhalen. ‘Waarom zouden we zomaar twee onderwijsprogramma’s bij elkaar gooien? De HvA is trouwens aan een herstructurering begonnen van haar economieonderwijs, dus het is niet eens duidelijk welk onderwijs we dan tegenkomen. En ook de medezeggenschapsraad van de economiefaculteit van de UvA wil graag met een zelfstandige HES samenwerken in de business school.’

Dat laatste wil Jan Bogers, voorzitter van de medezeggenschapsraad van de economiefaculteit, niet bevestigen. De raad heeft officieel geen advies uitgebracht en vraagt om meer informatie. Wel laat Bogers doorschemeren dat hij inderdaad een voorkeur heeft voor een zelfstandige HES.
De medezeggenschapsraad van de HES voert bovendien aan dat er geen draagvlak is voor de fusie. Dat zou blijken uit een vernietigende peiling onder de HES-medewerkers: 102 stemmen tegen, 10 voor en 16 onthoudingen.
Het bestuur beweert echter dat de stemming slechts onder een klein deel van het personeel is gehouden; de HES telt ongeveer vierhonderd medewerkers. Er zouden ook dubbele stemmen zijn uitgebracht. Daar komt nog bij dat de studenten niet om hun mening is gevraagd. (BB/HOP)