Te weinig hbo’ers in financiële studies

Er zijn binnenkort te weinig hbo-afgestudeerden in de financiële sector. Dat vrezen de werkgevers en de opleidingen zelf. De aanmeldingen voor die studies hollen al een paar jaar achteruit.

‘Zulke financiële kennis is nou typisch iets wat je niet aan India kunt uitbesteden’, verzucht opleidingsdirecteur Rob Sparidaans van de Fontys Hogescholen. ‘Je hebt voor financiële zaken kennis nodig van de Nederlandse situatie. Er komt een enorm tekort. De afgestudeerden kunnen straks kiezen waar ze willen werken.’
MKB-Nederland zei al eerder dat er meer hbo’ers nodig zijn in de financieel-administratieve hoek. Het gaat dan vooral om studies als accountancy, bedrijfseconomie en fiscale economie. Maar ook NOVAA, de Nederlandse orde van Accountants-Administratieconsulenten, maakt zich zorgen over de instroom.
Eén van de problemen is dat havisten geen economie-2 meer krijgen. Ze weten daardoor niet precies wat boekhouden inhoudt. Hoewel het profiel economie en maatschappij populair is, blijven de hardere financiële hbo-studies kampen met een imagoprobleem.
De sector wil nu marketing inzetten in de strijd tegen de terugloop. ‘En dan moeten we succesvoller zijn dan de campagne “Kies Exact”‘, zegt Sparidaans. ‘Want van die campagne worden we niet vrolijk.’
Hoewel accountancy vorig jaar na een jarenlange daling toevallig dertig studenten meer had dan vorig jaar, lopen de studies bedrijfseconomie en fiscale economie inderdaad nog steeds enorm terug. Bedrijfseconomie is sinds 1999 bijna gehalveerd.
Voor de Fontys Hogescholen zelf is de lage instroom overigens geen probleem. Als de studenten niet voor accountancy kiezen, dan kiezen ze wel voor een andere Fontys-studie. ‘We groeien nog steeds. Je zou kunnen spreken van vestzak-broekzak. Het gaat ons hier om het maatschappelijk belang’, zegt Sparidaans. (BB/HOP)