Verdachte cursus Spaans vaart onder valse vlag

Een Spaanse instelling, die Nederlandse studenten werft voor een cursus Spaans met een ‘Erasmus Plus Beurs’, misbruikt volgens Nuffic de naam Erasmus. Affiches van de organisatie zijn opgedoken op de prikborden van Avans Hogeschool.
Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationalisering in het hoger onderwijs, laat weten dat de cursusaanbieder, het ‘Colegio Nueva Universidad de Granada’, niet bekend is bij de Socrates/Erasmusprogramma’s. Met beurzen uit deze Europese programma’s wordt het studeren over de grens bevorderd. Op verzoeken om informatie wordt niet gereageerd, zegt Nuffic. Daarom kan ook niet worden vastgesteld of de aanbieder te goeder of te kwader trouw opereert.
Colegio Nueva belooft studenten een Erasmus Plus Beurs van 200 tot 300 euro per maand om in Spanje Spaans te komen studeren. Na aanmelding via e-mail wordt verzocht eerst 100 euro over te maken ter bevestiging. (FG)