Collegegeld met honderd euro omhoog

Alle ambities rond de kenniseconomie ten spijt gaat het collegegeld vanaf volgens studiejaar (2005/6) honderd euro omhoog, zo werd deze zomer bekend. Balkenende lichtte toe dat aan het tarief al tien jaar niets is veranderd, maar met die opmerking zit hij er ruim 500 euro naast.

Minister Zalm (Financiën) had het collegegeld met tweehonderd euro willen verhogen en de OV-studentenkaart veel zwaarder in rekening willen brengen, maar dat stuitte op verzet van onderwijsminister Van der Hoeven en coalitiepartij D66. Die probeerde zich bij de laatste verkiezingen te profileren als ‘hoger onderwijspartij’ en liet destijds weten dat geld halen bij ‘de motor van de kenniseconomie’ wat haar betreft uit den boze was.
De aanvankelijke tweehonderd euro verhoging van het collegegeld en het omzetten van de OV-studentenkaart van een gift in een lening, zouden de schatkist een besparing opleveren van ongeveer 150 miljoen euro. Dit alles tot ‘verbijstering’ van studentenbonden ISO en LSVb. Nu D66 heeft bedongen dat het collegegeld ‘slechts’ met ongeveer honderd euro mag worden verhoogd tot ongeveer 1600 euro, moet Zalm op zoek naar andere slachtoffers.

Een extra financiële aanslag op ‘de motor van de kenniseconomie’ is daarmee een feit. Premier Balkenende liet naar aanleiding van het besluit weten dat collegegeldverhoging wel weer eens kon. Volgens hem is er de laatste tien jaar niets meer met het bedrag gebeurd. Daarin vergist hij zich. Sinds het collegejaar 1993/94 steeg het collegegeld van ongeveer 930 euro naar 1445 euro in 2003/2004. En dat is beduidend meer dan de inflatiecorrectie. (TdO/HOP)