Beeldarchief omroepen online

Het allereerste tv-journaal van 2 januari 1956 in een handomdraai in de collegezaal. Dat kan binnenkort, dankzij Beeld en Geluid in Academia, een samenwerkingsverband tussen het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en stichting Surf.
Na een proefproject op de Christelijke Hogeschool Windesheim, de Universiteit Groningen en de Universiteit van Amsterdam is besloten het audiovisueel erfgoed – waaronder de uitzendingen van de publieke omroepen – online toegankelijk te maken voor het hoger onderwijs in Nederland. Universiteiten en hogescholen kunnen daartoe een licentie afsluiten.

Docent journalistiek Huub Wijfjes van de Universiteit Groningen is één van de grondleggers van het project. ‘De afstand tot de beeldarchieven in Hilversum was voor ons te groot om er telkens langs te gaan. Zo ontstond in 1998 al het idee om het archief online te ontsluiten.’ Omdat digitaliseren van de oude uitzendbanden duur en tijdrovend is, moest hij keuzes maken. Dankzij de thema’s van zijn colleges is nu veel rampenjournalistiek en politiek nieuws toegankelijk.
‘Het is te mooi voor woorden, als die beelden haarscherp binnenstromen en in de collegezaal worden geprojecteerd’, zegt Wijffels. De beelden mogen niet worden gedownload, maar studenten kunnen vanuit digitale werkstukken wel links maken naar videofragmenten.
Op dit moment is meer dan duizend uur archiefmateriaal, alsmede honderden uren met actuele programma’s (journaals, actualiteiten, reportages) doorzoekbaar en toegankelijk. ‘Dat is nog niet veel, maar Nederland loopt er internationaal wel mee voorop’, zegt Wijfjes. (OvB/HOP)