‘Hoofdredacteur Zwolse hogeschoolkrant terecht geschorst’

De in juni geschorste hoofdredacteur Verbunt van de krant van de Christelijke Hogeschool Windesheim keert niet terug in zijn functie. De kantonrechter is met de instelling van mening dat de journalistieke vrijheid van de hogeschoolkrant niet onbegrensd is. Wel kan de hogeschool worden aangerekend dat ze deze grenzen niet beter heeft aangegeven.

Verbunt werd door het hogeschoolbestuur aan de kant geschoven om zijn berichtgeving rondom de traag verlopende fusie tussen Windesheim en de Vrije Universiteit. Hij accepteerde dat niet en stapte naar de Zwolse kantonrechter om zijn baan terug te krijgen. Deze besliste echter anders en erkende de door Verbunt geëiste bewegingsvrijheid niet. ‘Anders dan de eiser veronderstelt, is zijn bewegingsvrijheid niet onbegrensd’, staat in het vonnis te lezen.
Uitgaand van het redactiestatuut van de hogeschoolkrant (HSK) stelt de rechter ‘dat de HSK niet de exclusieve spreekbuis is van het CvB van Windesheim’, maar dat wel verwacht mag worden dat het nieuws ‘met een zekere mate van welwillendheid en loyaliteit aan het algemeen belang’ van Windesheim gebracht wordt.
Tegelijkertijd vindt de kantonrechter dat het hogeschoolbestuur eerder duidelijk had moeten maken waar deze grens dan precies ligt. Met instemming constateert de kantonrechter dat Windesheim op zoek gaat naar een vervangende functie voor de 58-jarige Verbunt.

Door de uitspraak van de rechter kan het bestuur van Windesheim nu werk maken van de toekomst van het hogeschoolblad. In de komende maanden wordt een nieuwe hoofdredacteur geworven en gaat men kijken of het redactiestatuut aan herziening toe is. ‘We moesten natuurlijk even wachten op de uitspraak’, laat woordvoerder Belksma weten.
In de toekomst mag de HSK overigens gewoon over de fusie blijven schrijven. Belksma: ‘Het gaat er alleen om dat het belang van de hogeschool niet wordt geschaad.’ Wie dat bepaalt laat hij in het midden. (TdO/HOP)