Kunststudent duurste uit

In het hbo zijn de kunstacademies het duurst van alle onderzochte studies. Alle verf, karton en plakband komen uit eigen zak en per studiejaar is dat gemiddeld 832 euro.
Bijna drie op de tien kunstenaars geeft zelfs meer dan duizend euro per jaar uit. Dat blijkt uit de Nationale Studentenenquête van het onderzoekscentrum Choice.

Hbo-studenten zijn per jaar gemiddeld 547 euro kwijt. Universitaire studenten zijn duurder uit: zij betalen gemiddeld 625 euro aan bijkomende kosten zoals boeken en instrumenten.
Choice vroeg twintigduizend studenten om de kosten te schatten die ze maken voor boeken, excursies, materiaal, instrumenten enzovoorts. Het is de eerste keer dat deze vraag in de enquête gesteld is. De Nationale Studentenenquête wordt in opdracht van het ministerie van onderwijs elk jaar gehouden. De resultaten zijn opgenomen in de database Studiekeuze-informatie.
De bijkomende kosten zijn nog niet van alle studierichtingen bekend. De gemiddelde bedragen zijn gebaseerd op ongeveer een derde van het aantal studies. Studenten van kleine studies worden in de enquête eens in de drie jaar geïnterviewd, die van grote opleidingen om het jaar.

De duurste studie is tandheelkunde. Daar zijn studenten naar eigen schatting gemiddeld 1223 euro per jaar kwijt. Ze moeten niet alleen boeken kopen, maar bijvoorbeeld ook een witte jas, instrumenten en apparaten om tandprotheses mee te maken.

In het hbo staan op de tweede tot en met de vierde plaats de brede opleidingen international business & management, management, economie & recht en facility management. De studenten moeten overal iets van afweten: planologie, bouwkunde, regelgeving enzovoorts. Brede studies vereisen meer boeken en dus meer geld. Overigens kosten ze nog altijd minder dan een studie economie aan de universiteit.

Op de universiteit staan geneeskunde, fiscale economie en rechten op de plaatsen twee, drie en vier. Bij geneeskunde moeten studenten vooral in het eerste jaar veel geld uitgeven aan basisboeken en een stethoscoop. Dat bedrag ligt ver boven de duizend euro, maar de volgende studiejaren zijn een stuk goedkoper. Rechtenstudenten moeten ieder jaar een nieuwe wetbundel aanschaffen van vijftig euro en juridische boeken zijn duur. Ook bij fiscale economie zitten de kosten vooral in de boeken.

Romaanse talen is in deze peiling de goedkoopste studie in het hoger onderwijs. Daar zijn studenten naar eigen zeggen 397 euro per jaar kwijt. In het hbo zijn culturele & maatschappelijke vorming en creatieve therapie het goedkoopst. De studenten betalen daar per jaar iets meer dan 410 euro extra. [BB/HOP]

Jaarlijkse bijkomende kosten per student (gemiddeld geschat):

HBO (Opleidingen die Avans Hogeschool biedt):

Kunstacademie 832
Management, economie en recht 672