‘Leraren in opleiding’ behandeld als stagiairs

In strijd met de cao voor het basisonderwijs worden leraren in opleiding (lio’s) op steeds meer basisscholen niet of slechts gedeeltelijk betaald voor hun werk. Om toch op de pabo af te kunnen studeren, raadt het ministerie van Onderwijs de studenten aan desnoods genoegen te nemen met een onbetaalde stage.

Dat blijkt uit een artikel in het Onderwijsblad van de Algemene Onderwijsbond. Het probleem is een rechtstreeks gevolg van de bezuinigingen op het onderwijs. Zo proberen veel scholen de wegbezuinigde oalt-leerkrachten (onderwijs allochtone levende talen in het basisonderwijs) aan het werk te houden. Daardoor is er op basisscholen in onder andere Tilburg, Rotterdam en Utrecht geen geld meer voor de lio’s. In Limburg zouden scholen de lio’s wel betalen, om ze te behouden voor de regio.

Het fenomeen ‘leraren in opleiding’ is tien jaar geleden ingevoerd om de zogeheten praktijkschok te verkleinen. De studenten staan zelfstandig voor de klas, maar kunnen nog worden begeleid bij hun beginnersproblemen. Aangezien ze alleen voor de klas staan, helpen ze bovendien met het verlichten van het lerarentekort.
Een lio die niet betaald wordt is eigenlijk een stagiair, en mag officieel niet zelfstandig voor de klas staan. Maar in de praktijk zou dat toch gebeuren. Zij zijn echter niet verzekerd. Met name bij de gymles is dat riskant. (OvB/HOP)