Na ziekte of bestuurswerk geen verhoogd collegegeld

Wie door ziekte, familieomstandigheden of bestuurswerk meer dan een jaar studievertraging oploopt, hoeft na vijf jaar studeren niet het hoge collegegeld van 6500 euro te betalen. Dat laat het ministerie van onderwijs desgevraagd weten.

Staatssecretaris Mark Rutte wil dat studenten vanaf 2007 een veel hoger collegegeld gaan betalen wanneer ze meer dan een jaar studievertraging oplopen. Universiteiten mogen dan maximaal 6500 euro vragen. Op de plannen zijn veel ongeruste reacties gekomen, vooral van de studentenbonden. Die vrezen onder andere dat studenten geen bestuurswerk meer zullen doen, uit angst te veel vertraging op te lopen.
In eerste instantie wijst Rutte erop dat studenten niet fulltime studeren en bovendien veel tijd kwijt zijn aan bijbaantjes. Ze zouden wat meer moeten lenen en wat harder moeten studeren, vindt hij. Anders is de vertraging na één jaar uitloop voor eigen rekening.

Maar ook in het nieuwe voorstel blijven er uitzonderingen, zegt een woordvoerder van de staatssecretaris. Wie een jaar van zijn studie verliest door ziekte of familieomstandigheden, hoeft niet meteen de volle mep te betalen. Ook kun je ongestraft je studie een jaar stilleggen om bijvoorbeeld in het bestuur van de Landelijke Studenten Vakbond te zitten.
‘Heel leuk dat Rutte dit soort dingen inbouwt’, zegt LSVb-voorzitter Kim Toering, ‘maar ik juich nog niet voordat het er zwart op wit staat. En dan nog juich ik niet, want wij willen dat het collegegeld helemaal niet omhoog gaat.’

De woordvoerder van het ministerie moest overigens een slag om de arm houden. De definitieve plannen komen pas op prinsjesdag naar buiten. (BB/HOP)