Plan Rutte schokt minister Van Ardenne

Minister Van Ardenne van ontwikkelingssamenwerking is ‘geschokt’ door het kabinetsplan om het collegegeld van niet-EU-studenten te verhogen naar 6500 euro. Ze wil de maatregel repareren en overweegt de bezuiniging uit eigen budget ongedaan te maken.
Van Ardenne zei dit nadat studenten van de Universiteit Wageningen haar bij de opening van het academisch jaar 1274 handtekeningen hadden aangeboden tegen dit bezuinigingsplan.

Staatssecretaris Rutte van onderwijs wil weliswaar de gevolgen van de collegegeldverhoging verzachten door een beurzenstelsel in te voeren. Studenten van buiten de EU die het kabinet graag wil binnenhalen, zoals bèta-studenten en verpleegkundigen, kunnen een beurs krijgen. Daarvoor heeft Rutte ongeveer tien miljoen euro uitgetrokken. Maar dat is in de ogen van minister Van Ardenne kennelijk niet voldoende.
Op dit moment is er al een beurzenprogramma op het departement van ontwikkelingssamenwerking. Als Van Ardenne haar plan doorzet, zal het budget voor die beurzen aanzienlijk vergroot moeten worden. Waar dit geld vandaan moet komen, is niet duidelijk. Staatssecretaris Rutte wil niet op de ideeën van Van Ardenne reageren.

Er klinkt overigens regelmatig kritiek op de kwaliteit van de projecten van ontwikkelingssamenwerking. Het geld zou lang niet altijd op de juiste plek terechtkomen. Sommige bronnen vermoeden dat Van Ardenne daarom in de niet-EU-studenten wil investeren: dan weet ze zeker dat het geld bij de juiste personen terechtkomt. (BB/HOP)