Burka en buiksluier maken tongen los aan VU

‘Ik ga hier vanmiddag niet populair worden’, voorspelde hoogleraar Fouad Laroui tijdens de discussie gisteren over de nieuwe kledingvoorschriften van de Vrije Universiteit. Om na afloop niet herkend te worden, overwoog hij het pand in burka te verlaten.

Voor de zomer ontstond er enige onrust op de Vrije Universiteit, omdat het college van bestuur een kleding- en gedragscode had opgesteld waarin zij de gezichtssluier verbiedt. Ook moeten studenten elkaar een hand kunnen geven of in de ogen kijken als de situatie daar om vraagt. ‘Voor de huisregels wordt uitgegaan van hetgeen in onze samenleving en cultuur gebruikelijk is’, schreef het CvB.
De juristen Guno Jones en Thomas Spijkerboer maakten eind augustus korte metten met de cultuuropvattingen van het bestuur. ‘Zoals in griezelfilms soms een vreedzame huisvader uit zijn kleren barst en verandert in een monster, zo vreest het College van Bestuur kennelijk dat in islamitische studenten aliens kunnen schuilen’, schreven zij in een opiniestuk.
Het CvB heeft daarop de tekst enigszins aangepast. Nu gaan ook Westerse uitwassen als naveltruitjes en Lonsdale-kleding (populair bij rechts-extremisten) in de ban. Maar dat kon de onrust niet wegnemen en deze week was er een debat. Daar kwamen drie televisieploegen en enkele radio- en tijdschriftjournalisten op af, maar er waren vooral veel studenten, waaronder enkele islamitische. De zaal zat vol.

Al snel liepen er verschillende discussies door elkaar heen. Belemmert de gezichtssluier inderdaad de communicatie? Indien ja: moet je de student dan wegsturen? Als niemand in burka loopt, wat hoopt het CvB dan te bereiken met deze voorschriften? Is de burka islamitisch? Is de gezichtssluier een eigen keus? En waarom gaan ze ook naveltruitjes verbieden? Wat is trouwens de Westerse cultuur?

Laroui kreeg veel hoon over zich heen omdat hij studenten graag wil kunnen zien als hij lesgeeft. ‘Als het om het hoofddoekje zou gaan, dan zat ik hier niet. Maar de burka is verschrikkelijk. Er zou net zo goed een man met snor onder kunnen zitten.’
Hij hoopte ook dat het verbod de studenten zal beschermen. ‘Het mechanisme “holier than thou” zorgt ervoor dat jonge moslims zich telkens vromer willen kleden dan hun vrienden. Straks gaan ze op hun handen lopen omdat ze dan betere moslims zijn.’ Ook die mening viel niet bij iedereen in de smaak.
In een poging de discussie te verhelderen, zei jurist Spijkerboer: ‘Je moet de manier van doen loskoppelen van de inhoud.’ Over het verbieden van de burka viel te praten, vond hij, maar dat het bestuur de andere culturen’ in de hoek drukte, stuitte hem tegen de borst.

Na afloop verzuchtte een studente: ‘Door die kledingcode moeten meisjes op de VU een buiksluier dragen, omdat de navel niet meer zichtbaar mag zijn. Dat is vanmiddag helemaal niet aan bod gekomen.’
Overigens is er nog geen burka op de VU gesignaleerd. Ook naveltruitjes en Lonsdale-kleding zijn een zeldzaamheid. (BB/HOP)