Google voor wetenschappers

De populaire zoekmachine Google heeft een wetenschappelijke dochter gelanceerd: Google Scholar. Met de machine kan iedereen gemakkelijk zoeken naar wetenschappelijke teksten op het internet.
Google Scholar richt zich vooral op de bèta-wetenschap. De sofware werkt uiteraard met trefwoorden, maar je kunt ook op auteur zoeken. Google sorteert de resultaten op relevantie. Een artikel in het tijdschrift Nature waarnaar 130 keer is verwezen, vindt Google relevanter dan een artikel over hetzelfde onderwerp in een obscuur blad waarnaar slechts twee keer is verwezen.

De zoekroutine is nog in ontwikkeling. Google hoopt Scholar zo nuttig mogelijk te maken voor de wetenschap, zeggen de makers. ‘We erkennen onze schatplichtigheid aan al diegenen in de universiteiten die Google mogelijk hebben gemaakt.’

Het grootste probleem is dat je vaak op websites stuit waarvoor je moet betalen. Veel artikelen staan in besloten databases. Wie intikt ‘author:einstein’, kan de eerste treffer niet lezen.

De website is www.scholar.google.com. ‘Stand on the shoulders of giants’, staat onder de invoerbalk. (BB/HOP)