LSVb: ‘Concurrentie bevordert kwaliteit niet’

Volgens de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) zal meer concurrentie tussen instellingen van hoger onderwijs niet tot meer kwaliteit leiden. De bond reageert hiermee op de vrijdag gepubliceerde hervormingsplannen van staatssecretaris Rutte.

De staatssecretaris wil veel directer dan nu het geval is de bekostiging koppelen aan het aantal studenten dat aan een instelling staat ingeschreven. Studenten krijgen een ‘studietegoed’ dat ze naar keuze bij verschillende universiteiten en hogescholen kunnen besteden. De bekostiging van de instelling bestaat straks voor een belangrijk deel uit het geld dat de studenten zelf zo ‘meebrengen’.
Nu is de bekostiging in sterkere mate gekoppeld aan het aantal diploma’s dat een instelling afgeeft. Door de financiering via het systeem van studietegoeden denkt Rutte de concurrentie en daarmee de kwaliteit in het hoger onderwijs te bevorderen.
Maar de LSVb gelooft daar niet in. De bond vreest dat veel geld gestoken gaat worden in het binnenhalen van studenten, en weinig in kwaliteitsverbetering. Bovendien zou het stelsel tot een veel grotere administratieve last bij de instellingen leiden: geld dat beter aan het onderwijs kan worden besteed. ‘De student is helemaal geen koning in dit nieuwe stelsel’, zegt LSVb-voorzitter Kim Toering. ‘Wij verzetten ons hevig tegen deze consumentgerichte benadering van onderwijs. Meer concurrentie heeft geen positieve invloed op de kwaliteit en zorgt niet voor snellere studenten. Wij vrezen voor meer uitval, minder toegankelijkheid en minder kwaliteit.’

De LSVb wijst ook het plan van de hand om het studietegoed tot vijf jaar te beperken. Studenten die langer over hun studie doen moeten het verschil zelf bijbetalen. De bond berekent dat ongeveer eenderde van de studenten momenteel meer tijd nodig heeft, en vreest dat velen van hen zullen afhaken zonder diploma. ‘Wanneer Rutte echt wil dat meer studenten sneller afstuderen, kan hij beter zorgen dat de kwaliteit van opleidingen stijgt, en niet meer financiële prikkels invoeren.’ (FG)