Ook ‘particuliere’ student mag collegegeld lenen

Studenten van particuliere instellingen krijgen misschien de mogelijkheid om hun collegegeld te lenen van de staat. Dat heeft staatssecretaris Rutte gezegd in een overleg met de studentenbonden.
Het is nu al mogelijk om studiefinanciering te krijgen voor een opleiding van een ‘aangewezen instelling’. Dat zijn opleidingen van particuliere instellingen die bewezen hebben voldoende kwaliteit te bieden. De Universiteit Nyenrode is daar een voorbeeld van. De aangewezen opleidingen krijgen alleen geen bekostiging en moeten het volle collegegeld bij de student in rekening brengen.
Gewone studenten mogen in het nieuwe bekostigingsstelsel hun collegegeld lenen bij de staat. Rutte overweegt nu om ook studenten van particuliere opleidingen die kans te bieden.

Sommige particuliere opleidingen zijn duur. Wie piloot wil worden, moet bijvoorbeeld meer dan honderdduizend euro betalen. Nu lenen de piloten in spe dit bedrag bij een commerciële bank.

Het ministerie wil nog niets over de details kwijt, ook niet of er een plafond aan de lening komt. De Universiteit Nyenrode noemt het idee een ‘positieve ontwikkeling’. De universiteitenvereniging VSNU heeft er niets op tegen en ‘juicht iedere investering in de kenniseconomie toe’. Ook de HBO-raad vindt het ‘prima’ als Rutte dat wil doen. (BB/HOP)