Social Work ontevreden over stopzetten pilot flexibele werkplekken

Met de sluiting van het frontoffice van Social Work in Breda is maandag een einde gekomen aan een pilot met activiteit gerelateerde werkplekken (agw’s) ‘Heel jammer’, meent coördinator André Walraven.

Volgens Walraven was het frontoffice een essentieel onderdeel van het pilot met agw’s, die vorig schooljaar begon. Het frontoffice ving binnenkomende telefoontjes en personen op. Verder bestond de flexibele werkruimte bij Social Work uit werkplekken waar gepraat en getelefoneerd mag worden, een stille werkruimte zonder telefoons en drie kleinere werkruimten voor twee tot vier personen.
Het frontoffice van Social Work is nu ondergebracht in het centrale secretariaat van de academie in Breda. Social Work is de deeltijdtak van de Academie voor Sociale Studies, die in Breda en ’s-Hertogenbosch gevestigd is. Volgens Walraven is het een bezuinigingsmaatregel.
Directielid Cees van Dongen zegt dat de maatregel niet genomen is om te bezuinigen. Volgens hem is het transparanter en efficiënter is als op beide locaties één secretariaat is. ‘Omdat het frontoffice van Social Work bezet werd door één persoon, was dit kwetsbaar. Zodra zij in bijvoorbeeld in een vergadering zat, was Social Work niet bereikbaar’, legt adjunct-directeur Cees van Dongen uit.

Gevolg is dat docenten nu weer de hele dag vragen moeten beantwoorden die niet voor hen bedoeld zijn, zegt Walraven. ‘Daardoor ontstaat een hoop heen en weer geloop en docenten zijn er veel tijd mee kwijt. Iedereen heeft wel een eigen nummer gekregen met een voicemailfunctie. Hierdoor blijf je toch bereikbaar als je op de stilteplek wilt werken. En studenten worden geacht naar het algemene secretariaat te gaan. We moeten nog even kijken of dit gaat werken.’

Met deze flexibele manier van werken was Social Work een voorloper bij Avans Hogeschool, dat straks overal agw-plekken in wil gaan voeren. ‘Er is een grondige analyse van onze werkzaamheden aan vooraf gegaan. De inrichting was heel ‘low profile’, vertelt de docent. ‘We hebben de kosten zo laag mogelijk gehouden. Volgens hem werkte het allemaal heel behoorlijk, vooral dankzij het frontoffice, waardoor binnenkomende informatie werd ‘gekanaliseerd’.
Al met al vindt de coördinator het ‘heel spijtig’ dat het pilot zoals die bedoeld was, stop is gezet en hij vraagt zich af wat het oplevert. ‘Het kost ook geld als docenten worden opgehouden door allerlei telefoontjes.’
Van Dongen rekent er op dat het verdwijnen van het frontoffice al op korte termijn positief zal uitpakken, omdat de bereikbaarheid volgens hem zal verbeteren. (PM)