‘Weg met het stoffige imago van het Brabants Dagblad’

Te groot, te duur en te vaak. Zo omschrijven tweedejaarsstudenten Commerciële Economie in Den Bosch het Brabants Dagblad. Met hun jongerenmagazine Young B wonnen ze de eerste prijs.

Om meer jongeren warm te maken voor de krant hebben 120 studenten producten ontwikkeld voor het Brabants Dagblad. Net als veel andere dagbladen bereikt ook deze regionale krant jongeren slecht.
De studenten kregen de opdracht een nieuw product te bedenken dat aanslaat bij de groep van 15 tot en met 35 jaar. Het Brabants Dagblad koos de drie beste producten uit, die gistermiddag onder toeziend oog van onder andere adjunct-hoofdredacteur Jos Straathof werden gepresenteerd.
De studenten kwamen tot creatieve oplossingen, zoals een digitale jongerenkrant waarbij alleen de gelezen rubrieken worden betaald, de voordeelkrant met veel kortingsbonnen voor bijvoorbeeld maaltijden en Young B.

‘Weg met het stoffige imago van het Brabants Dagblad’, zeggen de studenten Nikki Moehamad, Cindy Remmits en Folkert van der Werf. Met Young B, een jongerenmagazine op tabloidformaat, dat op maandag en donderdag uitkomt en één euro kost, willen ze zoveel mogelijk jongeren bereiken. ‘Als student durf ik te zeggen dat ze het niet laten liggen voor twee euro in de week’, zegt Nikki.

Straathof is zeer te spreken over Young B. ‘Jullie hebben het juiste uitgangspunt gekozen. Overal vlogen de winstgetallen mij om de oren, maar niet bij jullie. Het belangrijktse was eerst de jongeren aan de krant te binden zodat de kans bestaat dat ze later een abonnement op het Brabants Dagblad nemen.’
Ook prijst hij de aansluiting van het magazine bij jongeren. De rubrieken sport, lifestyle, showbizz, strips, film, tv, uitgaan, internet, games, puzzels en horoscopen spelen daarin een prominentere rol dan het nieuws in de reguliere krant.

Straathof beseft maar al te goed dat het Brabants Dagblad niet aansluit bij de belevingswereld van jongeren. ‘Het was ontluisterend om in de rapporten van studenten te lezen dat jongeren nieuws helemaal niet zo belangrijk vinden. Als journalist doet me dat pijn.’ Maar om het nieuws uit de krant te halen en te vervangen door showbizznieuws gaat hem te ver. ‘Dan zouden we de groep trouwe lezers verliezen en dat is niet de bedoeling. Daarom willen we voor jongeren een ander product maken, daar zijn we nu mee bezig. De ideeën van deze studenten zullen we zeker meenemen.’ (CB)