Britse docenten geven vaak genadezesje

Bijna de helft van alle Britse docenten heeft zich ooit gedwongen gevoeld om een genadezesje te geven. Iets minder dan twintig procent heeft plagiaat door de vingers gezien.

Dat blijkt uit een enquête van het Britse Times Higher Education Supplement onder bijna vierhonderd docenten.
De druk om studenten te laten slagen, wordt soms te groot, schrijft de Times. Onder docenten leeft sterk het idee dat de eisen lager worden. Ze moeten iedere onvoldoende en ieder geval van plagiaat zo uitgebreid motiveren, dat ze in tijdnood wel eens een oog dichtknijpen.

Het management heeft in deze zaak geen schone handen, zo blijkt uit het artikel. Meer dan veertig procent van de docenten zegt dat een onvoldoende wel eens is ‘overruled’ door de hogere regionen van de instelling.

De Times noemt de uitkomsten van de enquête ‘shocking’. Je kunt misschien de lat iets lager leggen, schrijft de krant, maar dit is veel ernstiger: ‘This is about the undermining of a system admired throughout the world.’

De situatie in het Verenigd Koninkrijk lijkt enigszins op die in Nederland. Als studenten afvallen, kost dat de hogescholen en universiteiten geld. Nu de onderwijsmarkt steeds liberaler wordt, kan dat voor scheurtjes in de kwaliteit zorgen. Het management wil immers zo min mogelijk studenten kwijtraken. (BB/HOP)